Konstsäljare och fjärilmatare utmanar teknikbolagen

Miia Liesegang och Taina Tallala söker finansiärer för deras fjärilsoas.

Bland alla teknikbolag som skapar allt från appar som känner igen sjukdomar, till virtuell verklighet som får dig att känna dig på vilken plats som helst på moder jord, finns det några undantag. Firmor som skiljer sig rejält från mängden.

Några av dem är åboländska. Belightful design hör till minoriteten av bolag som faktiskt har en fysisk produkt att erbjuda. De säljer en fjäriloas, som med sin påfyllbara nektar lockar fjärilarna till trädgården eller balkongen. Den granna färgen på fjäriloaserna tilltalar också fjärilarna.

– På 25 år har hälften av Europas fjärilpopulation försvunnit, det är allvarligt eftersom de är så viktiga för biodiversiteten, säger vd:n och formgivaren Miia Liesegang.

Taina Tallala som ansvarar för försäljning och marknadsföring påpekar välbehovet det ger människan.

– För den medvetne konsumenten är det skönt att kunna stanna upp och tänka på att man gör något gott för naturen, säger Tallala.

Det här är tredje året Belightful design söker finansiärer på Slush och varje gång har de lyckats. Evenemangets stämning beskriver de som uppmuntrande men samtidigt lämpligt kritisk.
Under gårdagen hann de inte lyssna på några föreläsare, utan enbart träffa potentiella investerare.

– Två gånger när jag hoppade såg jag skymten av Al Gore under öppningstalet, säger Liesegang.

– Många tror att det här är några tokiga damers hobby, men faktum är att vi har femton seriösa investerare med oss redan, och flera ryms ännu med, säger Tallala.

Fjäriloasen lanserades i våras, och målet är högt ställt: internationell framgång. Inom de närmaste åren ska genombrottet på de stora marknaderna ske.

– Ekologisk design ligger i tiden. Både konsumenter och investerare vill satsa på hållbarhet, så vi tror på det här, säger Liesegang.

En annan smått udda fågel på Slush är Taiko som säljer unik finländsk konst på nätet.

– Jag har inte sett en enda annan kulturaktör. Faktum är att konstsektorn ligger steget efter i digitaliseringen, säger Patrik Edman som grundat företaget tillsammans med frun Pia.

Pia, Patrik och Mikaela Edman säger att kulturfältet ligger steget efter när det gäller digitaliseringen, deras webbshop Taiko vill vara en föregångare i förändringen. Foto: Johan Backas

Då hans syster Mikaela också jobbar för Taiko kan det beskrivas som ett riktigt familjeföretag. Lanseringen av webbsajten skedde för exakt ett år sedan, och grundarna är nöjda.

– Det har gått över förväntan. Vi har 4500 konstverk av 450 konstnärer. Konstnären Päivi Ollila i Kuusamo har sålt hela 27 verk, de flesta till Helsingfors, hur sannolikt skulle det ha skett utan

Taiko, frågar sig Patrik Edman.

Priserna på konstverken varierar mellan 30 och 8000 euro. Medelpriset är kring 700 euro, det dyraste sålda verket är av Kaj Stenvall och gick för 7400 euro.
Mätt i antal euro har Åbomålaren Elina Ruohonen sålt mest på Taiko.

Även Taiko har siktet ställt på utlandet. Först till Europa, sedan till Asien. Eventuellt kunde andra nordiska länders konstnärer också bjudas in till tjänsten som i så fall kunde bli en nordisk marknadsplats.

– Den största utmaningen blir logistiken då konstverken måste packas så ordentligt. Marknadsföringen är också ett frågetecken, finländsk konst har inte erbjudits utomlands i lika omfattande utsträckning.

– Men å andra sidan är både nätförsäljningen och konstintresset större i Sverige än i Finland. Här har många företag, som banker, slutat köpa konst, men så är det inte utomlands, säger Edman.

Till Slush åkte Taiko eftersom de i våras vann en tävling där biljetter och hotellövernattning var priset. Främst har de träffats samarbetspartners och försökt komma i kontakt med nya kunder.

Men visst har evenemanget också gett inspiration till hur ett virtuellt galleri kunde utvecklas.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*