”Konstrundan öppnar dörren till konstnärens kreativa rum”

Konstnärens kreativa rum. Konstnären Jan Kenneth Weckman (t.v.) och projektkoordinator Julia Nyman är överens om att besökarsiffrorna inte är allt när det gäller konstnärliga evenemang. Foto: Adrienne Westerback.

I år firar Konstrundans verksamhet tio år.

Evenemanget äger rum det nästsista veckoslutet i augusti, 19–20.8, och jubileumsåret till ära är festivalen ”Konstens fredag” som ordnas den 18.8 en aning festligare än annars.

Konstrundans projektkoordinator Julia Nyman är hittills nöjd med årets arrangemang.

– Det här är mitt andra år som koordinator men jag har varit involverad i arrangemangen sedan år 2010, säger Nyman.

– Vid det här laget finns det ganska klara mönster att följa så jag tycker inte det har uppstått några större problem, och så har jag dessutom haft bättre möjlighet att marknadsföra rundan i år.

Konstrundans kärnsyfte är dels att ge de olika konstnärerna synlighet och potentiella uppdragsgivare, men också dels att fungera som ett eventuellt utbildande evenemang.

– Vi tror exempelvis att det också är viktigt för allmänheten att få en realistisk och intim inblick i det konstnärliga arbetet, som kan öka uppskattningen för allt jobb bakom verken, menar Nyman.

Intim inblick. Konstrundan ger besökarna möjligheten att få en realistisk bild av de konstnärliga arbetet. Foto: Adrienne Westerback.

Nyman påpekar också att det trots allt inte är besökarsiffrorna som är viktigast utan att konsten i sig också har andra kvaliteter som inte går att mäta på ett konkret sätt.

Jubileumsåret till ära har rekordmånga konstnärer – ett antal på 300 – anmält sitt deltagande runt om i Finland och 44 av dem kan besökas i Åboland.

Jan Kenneth Weckman och Jan-Erik Andersson öppnar dörrarna till sina ateljéer och arbetsrum i hall 5255 vid hörnet av Valmetgatan och Pansiovägen i Åbo hamn.

Weckman deltar i Konstrundan för andra gången medan det för Anderssons del blir första året.

– Vi har varit här omkring fem år nu och eftersom Jan Kenneth tänkte delta i rundan igen så kändes det inte så långsökt att jag lät folk besöka mina utrymmen också, säger Andersson.

– Det krävs heller inte någon särskild ansträngning för oss att hålla öppet, förutom att en får chansen att städa upp litet men det är bara bra, ler Weckman.

Nyman tillägger att konstnärerna inte behöver bekymra sig med vare sig marknadsföring eller affischer utan den biten sköter hon om.

Weckman arbetar främst med oljemåleri men även med teckning både i svartkrita och digitalt format som leder till grafiken med pigmentfärger i printern.

Andersson skapar i sin tur installationer av såväl varierande storlek som form men digitala teckningar även han.

Konstnärens verklighet. För Jan-Erik Anderssons arbete är det viktigt att utgifterna för arbetslokalen är låga så att han kan jobba mer fritt. Foto: Adrienne Westerback.

– Ljuset är bra här och så kan jag stöka till det här utan större problem, säger Weckman med glimten i ögat.

– För mig är det viktigt att utrymmet jag hyr är förmånligt eftersom det ger mig större möjlighet att jobba fritt, vilket jag tycker att hittills har fungerat bra, säger Andersson.

Både Weckman och Andersson hoppas att besöken under Konstrundan ska bjuda in till trevliga och intressanta samtal om den egna konsten men också konst överlag.

Konstrundan 10 år
– Öppna ateljéer 19–20.8 och Konstens fredag 18.8.
– Konstrundan är kuraterad och professionella konstnärer, formgivare och konsthantverkare kan ansöka om att delta.
– Erbjuder besökaren att möta konstnärer, se deras verkstäder och höra dem berätta om hur de jobbar.
– Under Konstrundan kan du besöka konstnärsateljéer runtom i Svenskfinland, Tammerfors, Tavastehus, St. Michel och Lappland.
– Läs mer på Konstrundans hemsida, konstrundan.fi, för att bekanta dig med de enskilda konstnärerna och deras verksamhetsformer.

Adrienne Westerback

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*