Konstprojekt i Kimitoön ska ge barn och ungdomar bättre tillgång till konsthobbyer

Hanna Mehtonen-Rinne (t.v.) och Tia Takala vill att Konstkiosken ska erbjuda en rolig och fri miljö för unga att utforska sin kreativitet. Foto: Andrea Wiklund

– Genom projektet vill vi locka elever som annars inte vill eller vågar vara kreativa, och visa dem att alla kan, säger Hanna Mehtonen-Rinne, kultursekreterare vid Kimitoöns kommun.

– Skapelserna behöver inte vara avancerade eller invecklade. Tanken är att Konstkiosken ska fungera som inspiration, säger Tia Takala från Sagalunds barnkulturcenter.

Konstpedagogen besöker skolor tre förmiddagar per vecka, med start i september. Det skapar en cykel på tre veckor mellan besöken. Konstkiosken blir en frivillig, kreativ del av skoldagen.

Konstkiosken är en del av Kimitoöns kulturläroplan, ett frivilligt tillägg till läroplanen som ska engagera grundskolebarn i kultur.

Konstkiosk-projektet är tvåårigt, men om det är lyckat kan det bli aktuellt med förlängning. Idealet är att det skulle bli en bestående del av skolgången i kommunen.

– Tanken med kulturläroplaner, och med Konstkiosken, är att trygga en jämn kulturfostran för alla barn, säger Mehtonen-Rinne.

Skolorna är samarbetsvilliga

I projektet deltar alla sju grundskolor i Kimitoön, varav två är finskspråkiga. Skolorna kommer veta på god tid i förväg när Konstkiosken kommer till skolan.

– Skolorna har varit väldigt tillmötesgående. Vissa har meddelat att de är villiga att tänja på gränserna för rasterna för att ge Konstkiosken lite extra tid, säger Mehtonen-Rinne.

Vid behov kan det också ordnas samarbeten med lärare i skolorna.

I det här skedet handlar det inte, trots namnet, om någon konkret kiosk som åker runt Kimitoön.

– Någon typ av rekvisita kommer det finnas. Det utarbetas i ett senare skede med konstpedagogen. I framtiden skulle det vara roligt att ha en Konstbil som åker runt, och har en kreativ värld i bakluckan, säger Mehtonen-Rinne.

– Det kommer i alla fall finnas en logo och visuellt inspirerande material på plats för att få barnen att bli intresserade, säger Takala.

De unga får påverka

Takala och Mehtonen-Rinne betonar de ungas chans att inverka på Konstkioskens program.

– De unga är själva med och berättar vad de vill göra under ett besök av Konstkiosken. De får också vara med om att avgöra om och hur de vill ställa ut sina skapelser, säger Takala.

Barnen måste dock ha prövat på något för att kunna önska det, och önskemålen kan också ändras snabbt efter trender i samhället. Slime tas upp som ett av de senaste fenomenen som fascinerar unga.

– Barn har ofta en annan uppfattning än vuxna vad som är kultur, och inte lika höga krav på vad som uppfattas som roligt, säger Takala.

Skärgårdsmiljö kan vara utmaning för kulturfostran

Det kan vara krävande för skolor i skärgården att se till att eleverna får ta del av kulturlivet, då avstånden är stora. Därför passar sig också det kringflyttande konceptet.

– Vi har väldigt olika skolor i kommunen. Vissa är väldigt små, andra är större. Vissa är längre bort och andra är närmare centrum. Det medför en utmaning, säger Mehtonen-Rinne.

– Nu har alla skolor ett gemensamt projekt, som vi hoppas ska skapa gemenskap, tillägger Takala.

Platsen som konstpedagog är ännu inte tillsatt. Ansökningen öppnar denna vecka och sträcker sig in i augusti.

Mehtonen-Rinne och Takala berättar att de söker någon som är bra att lyssna på barnen, idérik och ivrig.

– Man behöver också vara flexibel, ibland får man snabbt ändra på planerna om de ursprungliga inte intresserar barnen, säger Takala.

Kioskprojektet drivs av Kimitoöns kommun och Sagalunds barnkulturcenter i samarbete med kommunens skolor.

 

Uppdaterad 16.53 med mera information om projektet.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*