Kollektivtrafiken utvecklas för alla

Kjell Wennström kritiserade kollektivtrafikens utveckling i ÅU 26.2. Wennström undrade hur kollektivtrafiken ska utvecklas för de människor som spårvägen eller dubbelledbussen inte kommer att betjäna.

Åbo stadsfullmäktige har redan 2009 fattat ett beslut om att stambussnätverket kommer att utvecklas tills år 2020. Nätverket kommer att bli färdig ett år försenat år 2021 på grund av torgparkeringens byggande. Stambussnätverket kommer alltså att utvecklas oberoende av spårvägsbeslutet.

Stamnätverket innebär betydligt bättre turtäthet än nuförtiden och det kommer att betjäna en stor del av Åbo och den tätaste stadsregionen. Kollektivtrafiken kommer alltså att bli bättre för även andra än dem som bor längs den planerade spårvägsrutten (eller dubbelledsbussrutten): enligt den nuvarande planen kommer nätverket att betjäna 180 000 invånare av 290 000 som bor på området av Föli-kollektivtrafiken.

Man har också uppskattat i stamnätverksplanerna att resetiderna skulle minska på 7,5 procent med stamlinjerna. Uppskattningen är sannolikt i underkant eftersom resetiderna i flera städer har minskat på över 20 % när stamlinjer har gjorts.

Poängen med kollektivtrafiksutvecklingen är att ha spårvagn på de mest centrala rutter där det finns mest resenärer, stamlinjer på andra täta områden och matartrafiken på annat håll. Orsaken till varför jag personligen är för spårvägen är att dubbelledbussarna inte skulle förbättra kollektivtrafikens kapacitet särskilt mycket, och den nuvarande kapaciteten kommer att ta slut om vi inte utvecklar de mest populära linjerna med en spårväg.

Bussarna hjälper inte heller med stadsutvecklingen på samma sätt som spårvägen gör. Den klokaste helhetslösningen skulle alltså vara att bygga spårvägen och utveckla stamlinjerna samt matartrafiken vidare på andra områden. På detta sätt skulle vår stadsstruktur utvecklas ännu mer hållbart.

Saara Ilvessalo
Stadsfullmäktigeledamot (Gröna)
Ordförande för stadsmiljönämnden

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*