Klockan klämtar inte än för 80-årig ångbåtsskönhet

Ukkopekka har legat i Aura å sedan år 1986. I dag har hon cirka 20 000 passagerare per år. Foto: Kim Lund

Ångbåten s/s Ukkopekka har en lång och brokig historia. Fartyget har bland annat fungerat som lotsfartyg, skadats av ryska flygbomber, spanat efter u-båtar och brutit is i Åbo hamn.
Statschefer, författare och skådespelare har suttit i hennes salong eller på däck och njutit av den vackra åboländska skärgården medan ångmaskinen sakta har fört fartyget framåt.

Fartyget ägs sedan 1986 av musikern, företagaren och mångsysslaren Pentti-Oskari Kangas som för drygt 30 år sedan räddade Ukkopekka från att skrotas vid Valmets varv i Pansio.

Pentti-Oskari Kangas slår i skeppsklockan på 80-årsjubilerande Ukkopekka. Fartyget är det sista ångfartyget i reguljär havstrafik i Finland.

Kangas är skärgårdspojken som växte upp på den lilla ön Lökö utanför Nystad. Mormor var från Kökar och från mammas sida var alla släktingar sjömän.
Han har alltid haft en stark längtan till sjöss och därför var det inte svårt att bestämma sig för att bli redare.

– Det var en liten pojkes dröm som förverkligades. Jag hade ett blodsarv att föra vidare.

De första åren som turistföretagare var tunga. Ukkopekka gjorde skärgårdskryssningar och lockade passagerare med mat, musik och teater. I samarbete med Pori Jazz lyckades Kangas engagera högklassiga musiker som Ted Curson som underhöll publiken i fartygets egna husband. Också lokala storheter som Antti Sarpila var en stående gäst i orkestern.

Pentti-Oskari Kangas har träffat många celebriteter under sina år som skeppare på Ukkopekka.
I gästboken finns bland andra Tove Janssons, Martii Ahtisaaris och Arvo Ylppös signaturer.

Konceptet var nytt och skilde sig från de befintliga sjöbussarnas som ofta saknade bekvämligheter, serveringsmöjligheter och program.

Verksamheten kom sakta i gång och snart hade Ukkopekka etablerat sig som ett av Åbos starkaste trumfkort på turismmarknaden. År 1987 tilldelas Ukkopekka Centralen för turismfrämjandes utmärkelse för årets bästa turismprodukt. Utnämningen satte fart på försäljningen och gjorde att Ukkopekka höll sig flytande också under 1990-talets recession.

– Även om det var tufft i början ångrade jag mig aldrig. Ingen annan än jag själv trodde på att jag skulle få lönsamhet i verksamheten, men jag visste att det bara var en tidsfråga.

Till samma företag som Ukkopekka hör också Vaakahuoneen paviljonki som ligger vid åstranden bredvid Ukkopekkas kajplats. Kangas sticker inte under stol med att restaurangen har en avgörande betydelse för företagets ekonomi. Enbart genom att ordna skärgårdskryssningar från valborg till september skulle det vara svårt att få företaget lönsamt.

– Om inte Vaakahuone fanns, skulle inte heller Ukkopekka finnas.

Kangas har flera anekdoter på lager från tiden som skeppare ombord på Ukkopekka. Bland annat har en viss Sauli Niinistö agerat servitör vid en välgörenhetskryssning i slutet av 1990-talet.

– Han skötte sig riktigt bra, men tappade kaffebrickan i famnen på stadsstyrelsens ordförande. Men man kan gå långt i livet efter att ha jobbat hos oss.

En annan minnesvärd händelse var när president Martti Ahtisaari stod för värd för Kinas president Jiang Zemins statsbesök i Finland år 1995. Zemin blev så förtjust i skärgårdslimpan som han serverades att han ville att Ahtisaari skulle ta med sig en limpa då han kom på svarsvisit. Dessvärre glömde Ahtisaari limpan, så Kangas beslöt att själv se till att presidenten fick sin limpa.

– Jag åkte till Peking på en vanlig turistresa med min dotter och kontaktade Kinas ambassad i Helsingfors inför resan. De bad mig meddela vilket hotell jag skulle bo på och när vi kom fram vi fördes till lyxsviten på översta våningen. Senare kom Kinas turismminister och hämtade presidentens limpa. Som tack fick jag ett fint smyckeskrin och presidentens förgyllda visitkort.

Sedan starten har kryssningstrafiken från Åbo till skärgården ökat markant och i dag ligger fartygen på rad i Aura å. Kangas räds inte konkurrensen utan litar på Ukkopekkas beprövade koncept.

– Vi kör med programbetonade kryssningar med olika teman, medan många av de övriga fartygen endast tar passagerarna från punkt A till punkt B.

Tekniskt sett finns det inga hinder för att Ukkopekka ska kunna fira sitt 100-årsjubileum om 20 år. Den största utmaningen är att behålla passagerarna, säger Kangas.

– Det är passagerarna som håller trafiken igång och Svenska ångbåtsföreningen har en utmärkt slogan: Åk ångbåt, annars försvinner de.

s/s Ukkopekka

Byggd: 1938 i Helsingfors.

Längd: 35 meter.

Bredd: 7,3 meter.

Maskin: En 380 hästkrafters Trippel-ångmaskin.

Marschfart 10 knop.

Fungerade först som servicefartyg vid Åbo lotsdistrikt med namnet s/s Turku.

Under andra världskriget användes fartyget som eskort- och övervakningsfartyg på Skärgårdshavet och Ålands hav.

Efter kriget användes fartyget av den Sovjetledda övervakningskommisionen och återgick sedan till sitt ursprungliga uppdrag som servicefartyg.

Köptes 1986 av Pentti-Oskari Kangas och byggdes om till kryssningsfartyg med restaurang.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*