Kimitoöns direktförsäljare i ny satsning

Ny satsning. Här är några av dem som vill visa vilka produkter som säljs via nätverk och direktförsäljning på Kimitoön. Fr.v. i övre raden Barbro Viljanen, Frida Heinonen och Marina Askolin, i nedre raden fr.v. Marita Walk och Henna Ahonen, med dottern Janna Ahonen.

Nästan bara slumpen avgör om man får reda på att en viss vara finns att få på ens hemort, om det är sådant som inte finns på butikshyllan utan säljs genom privatpersoners nätverk eller via direktförsäljning.
– Så var det i Ekenäs som jag råkade bli bekant med städmedlen utan kemikalier. Inte visste jag att de säljs här på Kimitoön av Frida Heinonen, säger Marita Walk.
Nu vet hon det. Både städmedel och annat presenteras på ett och samma ställe i Dalsbruk från och med lördag ända till den 19 december.
– Det finns ett långt större utbud på Kimitoön än folk tror. Det gav mig idén att använda den här lokalen för en gemensam satsning med andra som säljer via nätverk eller hemifrån, säger Barbro Viljanen.
Hon och hennes familj hade tidigare elaffär här, i ett av affärshusen i Dalsbruk. Senare har andra företag funnits här, men då lokalen blev tom fick Viljanen alltså idén att pröva något nytt.

Hon har i 20 år sålt hudvårds- och kosmetikprodukter, och presenterar dem. Marita Walk är med på den satsningen, och hon säljer också magnetsmycken.

Frida Heinonen bidrar med de kemikaliefria städprodukterna, Marina Askolin med smovey-ringar, Ann-Louise Weckström med hudvårdsprodukter, Teija Roos med damunderkläder, Marina Veckström med plast-hushållssaker, Tina Förström med bioresonans-metoden att kolla upp hälsan, Janina Rosenblad med hund-tillbehör, Ann Grönholm med vanliga skor och arbetsskor samt väskor, Sandra Wikström med damkläder, Sigrid Ducander med dam- och barnkläder och Henna Ahonen likaså med barn- och damkläder men ett annat märke.
– Största svårigheten är att få varorna kända, att nå ut till kunderna. Hoppas den här satsningen lyckas. Jag kommer att ta hela kollektionen med mig, det vill säga cirka 80 plagg, säger Ahonen.

Marita Walk tillägger att nu finns det chans att få information om det man kanske vill köpa – det är just inte vardagsmat numera då kunden förutsätts ta reda på allt själv.
– Viktigt är också att det vi säljer är sådant som vi vet att är etiskt hållbart, utan djurförsök eller barnarbetskraft, säger hon.

Efter öppningen på lördag klockan 13  är det öppet lördag-tisdag klockan 13-19 hela vägen fram till den 19 december. Dessutom blir det temadagar och kvällar, först om städmedlen, sedan om skorna, damunderkläderna och barnkläderna. Och den 11 december är det herrarnas dag då de bland annat får höra Anne Guseff berätta om hur man klipper skägg, Marina Askolin har detox-fotbad, och någon kanske förevisar herrkläder. Programmet utökas säkert ännu.
– Det här är bara början, vi får se vad det leder till, säger Barbro Viljanen.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*