Jazzklubben Monk stänger – inte lönsamt att driva jazzlokal

Många jazzkonserter har spelats på Monk längs med åren. Men spelningar fortsätter i andra lokaler i Åbo när klubben stänger. Här spelar William Suvanne quarter. Pressfoto

Jazzklubben Monk stänger dörrarna vid årsskiftet. Ägaren Jussi Lehtinen konstaterar att jazzbaren mer har varit som en hobby för honom. Den har aldrig varit lönsam och nu upplever han att han inte längre har tid för alla sina åtaganden. Han äger också baren Kuka och nattklubben Dynamo i Åbo.

– Ur ekonomisk synvinkel var det enkelt att ge upp just Monk.

Lehtinen konstaterar att det är svårt att få jazz lönsamt. Biljettintäkterna från deras jazzkonserter har varit ganska låga.
– Till många konserter säljer vi ganska få biljetter.

– Jazzpubliken dricker också ganska lite. De tar ett glas vin och smuttar på det hela kvällen. Om man jämför med en rockkonsert dricker folk mycket mer där, tillägger Lehtinen och konstaterar att det också är ett problem för jazzkrögaren.

Mest folk drar baren på helger då de har DJ som spelar musik. Men då är problemet att folk kommer så sent att den tid som baren har hög försäljning ändå är för kort.
Monk har hunnit vara verksam i elva år.

På måndagar har Monk hållit ”Monday jazz happening” som bestått av en konsert med lågt inträde och en öppen jamsession med gratis inträde. Det evenemanget har redan flyttat till baren Tiirikkala. Tiirikkalas restaurangchef Jarno Venho berättar att det var musikerna som tog kontakt med restaurangen.

– De tyckte lokalen skulle passa för jazztillställningen och vi ordnar gärna evenemanget här, säger Jarno Venho som är Tiirikkalas restaurangchef.

Tiirikkala ordnar också regelbundet konserter, både jazz och andra genrer. Deras erfarenhet är att det verkar vara svårt att ta inträde för jazzkonserter.
– Fast det bara är en liten summa på fem euro har vi märkt att en del av den potentiella publiken genast sållas bort.

Jazzmusikern Jussi Fredriksson som är verksamhetsledare för konsertserien Flame Jazz, har samma erfarenhet: folk är inte villiga att betala för musik på samma sätt som till exempel bio.

Monks öde ser han som typiskt för jazzbarer i Finland. Det är sällan de hålls flytande ens så länge som Monk gjort. Fredriksson lyfter genast fram det han ser som det stora problemet: Att den offentliga sektorn inte hjälper till att finansiera jazz som konstform, på samma sätt som klassisk musik, exempelvis filharmoniska orkestrar, som får ekonomiskt stöd för verksamheten.

– Det finns många bra jazzmusiker, och med Flame jazz har vi strävat mot att ordna konsert varje vecka. Men utan ekonomiskt stöd står verksamheten hela tiden ostadigt, säger Fredriksson.

Han lyfter fram att i många andra länder får jazzmusik statligt stöd. Och det är inte bara jazz som han anser borde få kulturbidrag.
– Det borde finnas en offentligt finansierad musikklubb i Åbo för alla möjliga olika genrer vid sidan av jazz, som till exempel modern folkmusik.

Trots att Monk stänger dörrarna menar Fredriksson att jazzutbudet i Åbo är bättre än någonsin. Det ordnas allt fler jazzkonserter i olika lokaler i staden.

Jazz i Åbo
Flame jazz är en konsertserie som samlar både lokala och internationella artister.
Varje fredag ordnas en jazzkonsert i Flame Jazz regi i olika lokaler i Åbo.
Under hösten spelas konserter i Tiljan på Åbo Svenska Teater, på Bar Ö och i Logomo.
Turku Jazz Orchestra är ett big band med 17 musiker som grundades år 2012. De håller regelbundet konsert i olika lokaler i Åbo.

Läs också:

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*