Intervjuer med arbetslösa löser inte arbetslösheten

I vissa fall handlar intervjun endast om en uppdatering av sysselsättningsplanen, säger Kjell Henrichson, chef vid Egentliga Finlands arbets- och näringsbyråkontor. ÅU-Foto

Från och med årsskiftet har arbets- och näringsbyråerna som uppgift att göra flera intervjuer med arbetslösa arbetssökande som söker utkomststöd.

Varje arbetslös arbetssökande ska intervjuas var tredje månad. En intervju ska också göras inom två veckor efter att den arbetslösa lämnat in en ansökan.

Egentliga Finlands arbets- och näringsbyråkontor har runt 180 heltidsanställda och några på deltid. Inför de nya uppgifterna fick man finansiering för att kunna anställa 17 nya arbetstagare.

Men i praktiken jobbar man med samma personalstyrka som i fjol eftersom en del tillfälliga arbetsavtalupphört, förklarar chefen Kjell Henrichson.

Trots samma personalstyrka ska man nu, enligt beräkningarna, göra mellan 80 000–130 000 arbetsintervjuer per år. Det blir 440–720 intervjuer per tjänsteman varje år om alla 180 gör intervjuer.

Det låter som hiskeliga siffror, men Henrichson säger att de hittills är uppskattningar. Läget kan förändras. Alla intervjuer är olika och vissa behöver mer tid än andra.

– De görs genom alla olika kanaler – per telefon och i framtiden kanske med video – alla behöver inte komma in till ett kontor för att göra det. I vissa fall är det endast frågan om en uppdatering av sysselsättningsplanen. Vissa intervjuer måste man göra trots att personen redan fått ett jobb, för att uppdatera läget.

Tidigare har man kunnat intervjua folk utgående från vilket behov man bedömt att finns, eller så har information lämnats in via nätet.

Arbets- och näringsbyrån har en arbetsgrupp som har funderat på hur man ska lösa de nya arbetsuppgifterna.

Det blir delvis en fråga om prioriteringar och att se vad som brådskar, säger Henrichson.

– Vad kunde organisationen låta bli att göra? Det är vår uppgift att se till att det här fungerar.

Henrichson konstaterar att det inte endast är frågan om utkomststöd och arbetslöshetsersättningar. Poängen är att uppdatera kunduppgifterna och att få ett bättre sysselsättningsläge i landet.

En som varit arbetslös väldigt länge och som inte har gjort något nytt på tre månader, kan hen få hjälp av flera intervjuer?

– Det här är ett sätt att försöka lösa problemen. Tiden utvisar hur det blir. I slutändan är det en fråga om det finns arbetsplatser och utbildningsplatser. Den strukturella arbetslösheten är svår att lösa. I slutet av i fjol gick riktningen i rätt riktning i Finland så vi hoppas att det fortsätter.

Henrichson konstaterar också att läget är lite bättre här än i resten av landet.

– Varvs- och bilindustrin går bra och det är viktigt att satsa på det. Vi har bland annat skickat ut information om nyanställningarna till 20 000 kunder och fört en del av dem med buss till Nystad för att bekanta sig med staden.

Byråerna i regionen har också numera ett riksomfattande samarbetsnätverk för att stora företag ska kunna få direkt information om arbetstagare.

Kimitoön har ingen egen verksamhetsplats, men man samarbetar med kommunen och erbjuder tjänster. Pargas har en byrå med tre-fyra anställda, och fler rycker in när det behövs.

 

FPA i Åbo är öppet på trettondagen

Överföringen av utkomststödet från kommunerna till Folkpensionsanstalten belastade FPA:s telefontjänst i går. Man fick köa i snitt 30 minuter för att få svar.

De nya uppgifterna påverkar inte FPA:s arbetsfördelning desto mer utan liksom allt annat förmånsarbete sköts handläggningen av utkomststöd från en gemensam telefonservice i västra Finland, uppger chefen för Västra Kundserviceenheten Tina Söderman per mejl.

– I kundbetjäningen har vi strävat till att öka möjligheten att boka tid.

FPA har också gjort en del nyanställningar inför året.

Den här tiden på året är alltid den brådaste för FPA. Därför har de anställda fått välja att jobba på trettondagen för att få ihop de arbetstimmar som regeringen beslöt att alla ska göra efter årsskiftet.

På fredag är de kontor som vanligtvis har öppet öppna om de har tillräckligt med personal på jobb. Åbo betjänar kunderna i Åbo, Pargas och Kimitoön den dagen.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*