Insändare: Trafikplaner i Pargas

När skärgårdens livsnerv, Skärgårdsvägen, drar fram genom Pargas stads centrumområde, bildas det fyra stora trafikkorsningar. Från väster räknat korsningen med Ålövägen och Skolgatan, som jag kallar Skolcentrumkorsningen. Därefter Segelrondellen, den så kallade Reimarikorsningen och Kummelrondellen.

I två av korsningarna har vägmyndigheterna åtgärdat trafiken med rondeller. Dessa är både dekorativa och väl fungerande, och kan nog säkert anses vara optimala lösningar. I Reimarikorsningen har man byggt två grupperingsfiler för vänstersväng, sänkt hastigheten till rondellnivå samt försett övergångsstället över Skärgårdsvägen med blinkande ljus. Det oaktat upplevs nog korsningen vara ganska besvärlig. I Skolcentrumkorsningen finns emellertid ingenting som underlättar trafiken. Inte grupperingsfiler, inte sänkt hastighet, plåtpoliserna kunde placeras bättre och den lätta trafikleden över Ålövägen är alltför nära Skärgårdsvägen.

Därför är det helt på sin plats att trafikarrangemangen i Skolcentrumkorsningen nu åtgärdas. I den fastslagna planeringen, som nu är framlagd till påseende, går myndigheterna emellertid inte in för ännu en optimal lösning, nämligen en rondell.

Tekniskt sett har jag svårt att förstå orsaken, men ekonomiskt sett är planeringen mer begripbar, rondeller är dyra. Det finns dock rondeller av olika slag. Den lilla Brankisrondellen kan väl inte ha kostat så mycket, men den fungerar trots sin litenhet förvånansvärt bra.

En rondell i Skolcentrumkorsningen skulle väl inte behöva vara lika stor som t.ex. Segelrondellen, men borde naturligtvis vara helt funktionell. Men förverkligandet av den nu framlagda planeringen leder med stor sannolikhet till att en rondell i Skolcentrumkorsningen aldrig realiseras.

Trots att detaljplaneringen är slutförd, så vill jag ändå lyfta fram två alternativ, som delvis är i linje med mina tidigare framförda åsikter.

1. Bygg två grupperingsfiler för vänstersväng i Skolcentrumkorsningen. Flytta den lätta trafikleden över Ålövägen längre bort från Skärgårdsvägen. En ny anslutning behöver ej byggas.

2. Denna idé är ursprungligen inte min, men jag kan omfatta den.

Stäng Ålövägen mellan den lätta trafikleden och Skärgårdsvägen. Låt biltrafiken söka sej egna anslutningar till Skärgårdsvägen. Emedan belastningen vid Grindvägens och Sydmovägens anslutningar då ökar, så kunde man i stället för att bygga en ny anslutning satsa på dessa redan befintliga anslutningar.

Självfallet önskar jag lycka till åt Pargas stads myndigheter i förverkligandet av de planerade trafikåtgärderna vid Skolcentrumkorsningen. Men samtidigt ville jag lyfta fram alternativa lösningar, som kunde ha förverkligats billigare, troligen med lika stor trafiksäkerhet och framförallt mer långsiktigt, emedan de inte skulle ha omöjliggjort framtida eventuella planer på en optimal lösning – nämligen en rondell i Skolcentrumkorsningen.

Bengt Holmström

Pargas

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*