Insändare: Samarbete mellan tvåspråkiga skolor – till skada eller till nytta?

På många orter finns finskspråkiga och svenskspråkiga skolor i samma byggnad, men ofta är samarbetet mellan de här skolorna minimalt.

Då jag gick i högstadiet hade vi en 90 minuters lektion tillsammans med den finska skolan och det kom som en chock eftersom vi aldrig på rasterna fick umgås med de finskspråkiga eleverna. Mitt i allt skulle vi ha en timme ihop med dem och de som inte kunde det andra språket fick stora problem med kommunikationen.

Hur skulle det påverka de unga att vara bland människor som talar ett annat språk, skulle det vara till nytta? Ett språk är ju i högsta grad ett verktyg som man behöver för att kommunicera med andra.

Genom att lära sig flera språk i högstadiet och före det, inte bara finska eller svenska, så kan man öka sitt kreativa tänkande och det kan ge större beredskap för att ta emot och behandla ny information. Ju tidigare man börjar lära sig andra språk desto mer kan man utveckla dem och i samma process utvecklas även hjärnan. Genom att träffa fler människor kan man även utveckla sitt eget tänkande. Samarbete mellan två olika skolor med två olika språk kan främja barnens och ungdomarnas självförtroende då de lär sig att uttrycka sig på båda språken och då får vi även fler personer som är tvåspråkiga, vilket vore en stor fördel. Detta kan även leda till att svenskan i Finland ökar, eller åtminstone inte försvinner.

Man borde alltså enligt mig ha mera samarbete mellan högstadieskolor och varför inte gymnasier och lågstadieskolor med olika språk, för att få en bättre grund för alla i vårt tvåspråkiga land. Efter högstadiet eller gymnasiet kan man sedan välja om man fortsätter till en svensk- eller finskspråkig skola och koncentrera sig på studierna på sitt eget modersmål.

Jasmina Lindroos

Studerande
Kimitoöns gymnasium

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*