Insändare: Inträdesprov kontra studentexamen

Under de tre år man går i gymnasiet samlar man på sig mycket kunskap och allmänbildning som kan vara till nytta senare i livet. Man lär sig prioritera och tänka på ett mångsidigt sätt samt uttrycka sig på ett varierat språk. Det finns dock några negativa sidor med gymnasiet vilka kan sätta abiturienternas välmående i gungning. Gymnasiet ställer nämligen höga krav på eleverna och pressen att ha ett bra betyg eller till och med det bästa betyget är stor. Att ständigt bli jämförd med sina klasskamrater för att sedan bli jämförd med alla abiturienter i hela landet.

Studentexamens provdagar är något som skapar irritation hos många inklusive mig själv. Vi har möjlighet att skriva både på hösten och på våren men en del ämnen skrivs dock på samma dag. Det betyder att ifall man vill skriva två ämnen som skrivs på samma dag måste man välja vilket ämne man skriver på hösten och vilket man skriver på våren. Skriver man ett ämne på hösten finns det en stor risk att man eventuellt inte hunnit läsa alla kurser innan skrivningen äger rum, eftersom en del av kurserna undervisas först på våren.

Att slopa inträdesproven innebär att studentexamen blir viktigare, men då blir studentexamensstressen bara ännu värre. Jag håller med om att systemen borde förnyas, men att slopa inträdesproven är ingen lösning!

Istället för att slopa dem borde man slopa studentskrivningarna och ersätta dem med mera omfattande slutarbeten. Det här skulle leda till att bedömningen blir rättvisare eftersom arbetena skulle bedömas på basis av hur välgjorda de är. Vi har mer nytta av kunskapen det kräver att producera utmärkta arbeten med många olika källor och kanske i samarbete med andra än att sitta sex timmar i sträck i ett rum utan social kontakt och skriva ett studentexamensprov.

Frida Sjöblom

Kimitoöns gymnasium
Abiturient

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*