Ingen snabb operation att tömma Dalsbruks hallar

Mängden inventarier var enorm – så här såg det i våras ut i före detta verkstaden. Det har tagit tid att tömma.

Arbetet med att få nya företag till Dalsbruk pågår för fullt hos Dalsbruk Fabrik Ab som i våras köpte större delen av Fabriksholmen. Säljare var FN-steels konkursbo.
– Före nyår ska vi ha klart hur vi gör med valsverkslinjen som nu upptar hela den 300 meter långa valsverkshallen, säger Kimitobon Göran Eriksson, vd för bolaget.

Alternativen är att sälja som helhet eller i delar.
– Två företag är seriöst intresserade av att köpa linjen som helhet men det är ett stort beslut för en köpare att investera i en ny produktionslinje i ett utmanande marknadsläge med överkapacitet och svag prisbild, säger Eriksson.
– Också nermonteringen är ett omfattande arbete, likaså att sätta ihop linjen igen för att få de något udda delarna att fungera ihop. Linjen byggdes i omgångar från 1970-talet till 2010.

Eriksson säger att om linjen säljs i delar så måste man försöka få ett vettigt pris för de delar som är säljbara.
– Vi har haft många intresserade, ända från Israel, Indien och Mexiko. Som sagt vill vi ha beslut före nyår för att kunna tömma hallen, fixa vissa saker så som de öppna kanalerna i golvet och så behövs en allmän uppsnyggning.

En hall som småningom blir tömd och klar att hyras ut är före detta verkstaden på 2 000 kvadratmeter.
Några små företag har redan flyttat in i mindre utrymmen som har varit lediga, och några har hyrt lager.
Hamnen har haft besök av fem-sex stockpråmar men livligare trafik väntas nästa år. Också här sker förändringarna långsamt eftersom de flesta uppdragsgivarna är bundna av tidsbundna avtal för åtminstone ett år åt gången.

– Sammanfattningsvis ser vi ett klart intresse för Dalsbruk och möjligheter finns absolut till nya arbetsplatser här. Men det tar tid. Då vi tog över var precis alla utrymmen fulla så det har varit ett jättejobb att sortera bort, skrota eller sälja ens en liten del, säger Eriksson.

Göran Eriksson.

 

I våras stod allt så som det hade lämnats fem år tidigare, då konkursen var ett faktum.

 

Några stockpråmar har lastats under sommaren i Dalsbruk, här en stockbil på väg till hamnen.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*