Hemliga recept och glada miner på skördefest i Nagu – se bildspel!

Gott rykte. Marianne Stuns Ängholmslimpa klarar sig bra i konkurrensen. Till salu hade hon också inlagda svampar. Receptet, troligen ryskt, är hemligt. Foto: Dan Lolax

Det var ont om armbågsrum i Södra hamn i Nagu på lördag då Skärgårdens skördefest ordnades för tionde gången.

Marianne Stuns från Ängholm i Houtskär var en av de försäljare som i arla morgonstund tagit sig till Nagu.

– Det är andra året jag säljer så det börjar vara tradition, sa Stuns som sålde sockor och annat handarbete, lingonsylt och Ängholmslimpa.

Det är en skärgårdslimpa som står sig bra i konkurrensen, sa Stuns som också sålt den på marknaden i Åbo.

– Den har ett gott rykte.

Till salu hade hon också ”mormors ättikssvamp” – det vill säga svamp i ättikslag. Mormodern i fråga är Stuns pappas.

– Hon var från Ryssland så jag vill tro att receptet är ryskt.

Receptet är för övrigt hemligt, underströk Stuns.

Dan Kesti och Carola Jansson-Kesti, bosatta i Korpo och enligt egen utsago ett lyckligt pensionärspar, var på skördefesten i jakt på fisk och rotfrukter.

– Det här är tredje året som vi besöker skördefesten, sa paret som i övrigt är nöjda med sommaren.

Nöjda var också Nagupojkarna Jakob Båge och Artimus Palmroos där de satt och åt varsin varmkorv som de köpt av Mats Eriksson.

Erikssons korvar är gjorda på eget nötkött från Hvits gård i Nagu.

Båge trodde inte att det skulle räcka med en korv och räknade med att köpa åtminstone en till.

Palmroos å sin sida hade nyss deltagit i lådbilsrallyt i en bil som hans pappa byggt.

– Det gick helt bra, sa han.

Från arrangörshåll hoppades Margot Wikström, som jobbar med ett närmatsprojekt, och turismassistent Linnea Ahlgren, att årets skördefest skulle bli lika bra som de tidigare årens.

– Det har varit hujsigt bra fester. I år har vi dessutom Kaj Kunnas som speaker till FM i fiskrökning. Han ville komma för att få det som ett fjäll i hatten, sa Wikström.

Ahlgren sa att skördefesten kan ses som ett sätt att förlänga turismsäsongen. Evenemanget besöktes bland att av skribenter från italienska Travel Globe.

– Både inhemska och utländska övernattningar i Pargas har gått upp under årets första hälft, sa Ahlgren.

Ett bärande tema för skördefesten är närproducerad mat. Wikström sa att restauranger och företag fått upp ögonen för att närproducerad mat kan marknadsföras som en bra berättelse.

Nu hoppas hon att kunderna blir aktivare närmatskonsumenter.

– Jag har inget problem med att lämna en restaurang om inte råvarorna är de rätta och önskar att fler kunde tänka så.

En av dem som erbjöd närmat var jordbrukaren Jennie Westerlund från Nagu. Hennes bröd och müsli hade gått åt helt okej när ÅU träffade henne på lördag eftermiddag.

Men skördefesten är inget man deltar i för att göra vinst, sa Westerlund.

– Snarare går man på förlust.

Förlusten tog Westerlund trots allt inte så hårt. Skördefesten är ett ypperligt tillfälle att få synlighet och direkt respons på nya produkter.

– Man kan använda kunderna som bollplank.

 

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*