Hansa byggs om steg för steg – nya affärer och gamla bekantskaper står sida vid sida

Renoveringen av Hansakvarteret är i full gång. Under plastskynket byggs en ny trappa. Foto: Kim Lund

Att gå igenom Hansakvarteret i dag är en jobbig upplevelse.

Bekanta affärer och caféer finns inte längre på samma plats som förut och överallt pågår större eller mindre renoveringsprojekt.

Stora skärmar och plastskynken skiljer byggarbetsplatserna från kunderna.

Här och där syns overallklädda byggarbetare skruva och greja. Och trots att de mest omfattande och högljudda arbetena görs nattetid hörs det med jämna mellanrum surrande borrmaskiner och bankande hammarslag.

Arbetet är en del av den omfattande renoveringen av det 30 år gamla köpcentret som inleddes i februari. Ombyggnaden omfattar hela Hansakvarteret dit också Guldhuset, Antintalo,Thalia och S:t Erik hör.

Lagom tills julhandeln börjar i november tas en paus i arbetet kring Hansatorget.

Då öppnar den nya trappan som byggs under det stora platsskynket.

Vissa detaljarbeten med trappan fortsätter sedan i januari då en nyrenoverad och större hiss tas i bruk.

Här byggs den nya trappan. Foto: Kim Lund

I januari flyttar också apoteket ett steg till höger och en ny passage från apotekets nuvarande plats till Guldhuset blir klar.

Renoveringen beräknas vara slutförd om cirka ett år, i oktober 2019.

Apoteket får ge plats för en ny passage och flyttar till höger från den nuvarande platsen. Foto: Kim Lund

I samband med renoveringen får Hansakvarteret också några nya hyresgäster.

Den största är Clas Ohlson som flyttar in en cirka 1 000 kvadratmeter stor affär på andra våningen ovanför Hansatorget.

Affären är ett välkommet tillskott i köpcentrets utbud som i dag främst består av kläd- och teknikaffärer samt caféer och restauranger, säger direktören för köpcentret Timo Palviainen.

– Från och med 1990-talet till en bit in på 2000-talet var trenden att järnaffärerna flyttade ut från centrum. Nu har man märkt att de behövs också här. Clas Ohlson passar bra ihop med grannbutiken Power. Då har vi en fungerande helhet med hemelektronik, inredning och byggtillbehör.

Här öppnar Clas Ohlsons nya affär. Foto: Kim Lund

En annan synlig förändring blir hotellkedjan Forenoms hotell som öppnar i vinter bredvid Ålandsbanken på Eriksgatan.

Det blir ett slags självbetjäningshotell med 48 rum. Nybygget ökar efterfrågan på café- och restaurangtjänster, tror Palviainen.

– Det finns säkert efterfrågan på kvällsöppna restauranger eller något slags blandning av pub och restaurang. Förutom de stora kedjorna är lokala aktörer välkomna, men någon renodlad pub med endast alkoholservering har inte högsta prioritet.

Inte heller nya mat- och dagligvaruaffärer är aktuella. Palviainen räknar med att Stockmann delikatessen och den mindre K-affären i S:t Erik-delen fyller behovet.

Timo Palviainen. Foto: Kim Lund

Hansakvarterets nyttjandegrad är hög och så värst mycket tomma utrymmen finns inte till förfogande för nya aktörer.

I samband med renoveringen blir köpcentret endast mellan 200 och 300 kvadratmeter större och ombyggnaden märks främst i större och öppnare ytor och i att tillgängligheten blir bättre.

Det betyder bland annat nya rulltrappor och en större och rymligare hiss med plats för rullstolar och barnvagnar.

Också trapporna som förenar Hansatorget med Antintalo, Thalia och S:t Erik byggs om och blir mindre branta.

De historiska detaljerna i anrika S:t Erik och Thalia ska synas bättre och som helhet fräschas hela Hansakvarteret upp så att det motsvarar kraven på ett modernt köpcentrum på väg in i 2020-talet, säger Palviainen.

Markus Rauhanummi från Björneborg trivs i köpcentret.

I ett stort köpcentrum som Hansa är konkurrensen mellan företagarna hård. Palviainen tror ändå att konkurrens gynnar både kunder och företag. Att den enas bröd blir den andras död tror han inte på.

– I dag ser man snarare att det är bra med en koncentration av flera affärer. Ensam klarar man inte av att uppfylla kundernas behov och önskemål utan det behövs flera aktörer. Trenden går mot större affärskluster där kunderna hittar alternativ och kan jämföra priser.

Renoveringen verkar inte ha skrämt kunderna. I augusti var försäljningen bättre än året innan och i september noterades en liten svacka jämfört med i fjol.

– Ombyggnaden har inte påverkat försäljningen så mycket som befarat, säger Palviainen.

Salla Eriksson hittar det hon behöver i Hansa.

Budgeten på 10 miljoner euro ser ut att hålla.

Förutom de direkta renoveringskostnaderna går det åt mellan en och två miljoner euro till olika tekniska förbättringar.

Hit hör bland annat förnyandet av ventilationen, nya ut- och ingångar som minskar värmespillet och andra energisnåla lösningar.

Granne med Hansa byggs nu parkeringshallen under Salutorget och torget är en enda stor byggarbetsplats.

När bygget är klart och centrum har fått en rejäl ansiktslyftning tror Palviainen att hela centrum är en vinnare.

– Vi får, om inte Europas, så i alla fall Finlands finaste torg och det ökar attraktionen för centrum. Det märks säkert också hos oss om två, tre år.

Såhär ser det nya Hansatorget ut. Foto: Hansakvarteret/Schauman arkitekter

Hansakvarteret har i dag cirka en miljon besökare per månad.

I fjol uppgick försäljningen till 227 miljoner euro.

Enligt en undersökning som Hansakvarteret genomfört är Hansakvarteret det mest kända köpcentret bland Åboborna. 37 procent av de som svarat uppgav Hansakvarteret som det första köpcenter de kom att tänka på.

Försprånget till nästa aktör var närmare tio procent.

I undersökningen deltog cirka 500 personer från Egentliga Finland.

Foto: Hansakvarteret//Schauman arkitekter

 

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*