Gästhamnsbryggan i Norrskata

Enigt senaste uppgifter har förhandlingarna mellan Pargas stad och företaget som driver gästhamnen strandat. Den pontonbrygga som funnits på platsen i många år sjönk hösten 2016. Ännu har ingen ersättande brygga erhållits till platsen.
Nu tvistar man om hur innehållet i stadens avtal med företaget skall tolkas.
Det som man tydligen helt glömt bort eller medvetet åsidosatt är att det finns en tredje part som är bosättningen på omkringliggande öar för vilka reserverats en 8 meter lång sträcka längs huvudbryggan samt två småbåtsplatser mellan bommar samt vid fyrbryggan. För dem finns nu endast tre platser för småbåtar tillgängliga.

Staden kan antingen själv producera en tjänst eller enligt avtal skaffa den av en annan tjänsteproducent. Då avtalet som man tvistar om gäller såväl gästhamnsverksamhet som bryggplatser reserverade för bosättningen på kringliggande öar, har skärgårdsborna fått vänta på en osäker utgång.
Frågan är om staden har räknat med detta och hur viktiga man anser att tillräckliga förtöjningsplatser är för kommunikation och säkerhet i området.
Hur skall förlusten av förtöjningsrätt värderas om ett krav på kompensation skulle bli aktuellt? Med hänsyn till holmbornas annars så ringa tillgång till övrig närliggande kommunal service skulle det vara oerhört viktigt att behandla dem med hänsyn till vad rådande skärgårdsförhållanden kräver.
Roy Aller

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*