UPPDATERAT: Städning orsakade gasexplosion i höghuslägenhet i Reso

Error: map could not be loaded - a map with the ID does not exist. Please contact the site owner.

.

En mindre gasexplosion inträffade vid 16-tiden på fredagen i en höghuslägenhet på Kirkkoväärtinkuja 11 i Reso centrum.

Jourhavande brandmästaren säger till ÅU att en person städade sin lägenhet med en spray som innehöll aerosol.

Det var uppenbarligen så dåligt vädrat att koncentrationen av gasen blev för hög.

Då räcker det med till exempel statisk elektricitet eller en stöt från en elapparat för att orsaka en explosion, konstaterar räddningsverket.

Grannarna till den lilla lägenheten reagerade på smällen och slog larm.

Det hade börjat brinna lite, men invånaren hade snabbt lyckats släcka.

Hen ska inte ha skadats allvarligt, men blev omtöcknad.

Turun Sanomat skriver att ett fönster krossades av tryckvågen.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*