Forskning: Barn till invandrare har svårt i skolan

Sannolikheten för att barn till invandrare genomför en examen på andra stadiet är lägre än för barn till infödda finländare.

Det här framgår av Elina Kilpi-Jakonens forskning. Kilpi-Jakonen är universitetslektor i sociologi vid Åbo universitet.

Enligt henne är de förebyggande åtgärderna för att förhindra att studier på andra stadiet avbryts otillräckliga, trots att skolpolitikens mål är att så många som möjligt fortsätter studera efter grundskolan.

Man har heller inte uppmärksammat att barn med invandrarbakgrund kan behöva mer stöd än andra barn, säger Kilpi-Jakonen som undersökt hur väl barn med invandrarbakgrund klarar av att slutföra andra stadiets utbildning och inleda högskolestudier.

En inverkande faktor är föräldrarnas utbildningsnivå, som avspeglas i sannolikheten för att barnen når samma nivå.

På grund av att sannolikheten för invandrarbarn att nå framgång i studielivet bildas en sorts flaskhals på dessa barns lärostigar, säger Kilpi-Jalonen.

Hennes forskningsartikel publiceras itidskriften ”Kasvatus”.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*