Företag och jobbsökare möttes i Lilla hanken i Åbo

Gina Tallqvist från VSP informerar Miro Laaksonen och Julius Hirvonen om jobbmöjligheter. I bakgrunden Hemo Roivas och Joni Honkaranta. Foto: J-O Edberg

Hur ska man gå till väga när man söker jobb? Hur skriver man en CV? Vilka färdigheter kräver företagen av en jobbsökande? Vilka fortbildningsmöjligheter finns?

Bland annat de här frågorna fanns på agendan när studerande vid utbildningen för handel och data vid Åbo yrkesinstitut nyligen fick möta representanter för företag under en rekryteringsdag i yrkesinstitutet.

Också representanter från yrkeshögskolan Novia, Åbo yrkeshögskola och Åbo Akademi deltog för att informera om vilka utbildningsmöjligheter det finns på högskolenivå för dem som får sin yrkesexamen och vill fortsätta studera.

Det är liv och rörelse i yrkesinstitutets aula och auditorium där evenemanget ordnas.

Ett tiotal företag är på plats för att rekrytera folk. Under evenemanget ordnades också korta föreläsningar om hur unga söker jobb.

Alex Vihanto, Rasmus Paatero och Oscar Heikkonen blir klara med sina merkonomstudier i vår.

De uppskattar evenemanget.

– Det är jättebra att man får hjälp med att hitta jobb. Det kräver en hel del insatser att skriva jobbansökan till företagen, och det är inte alltid så lätt att hitta jobb, säger Alex Vihanto.

Alex Vihanto, Rasmus Paatero och Oscar Heikkonen fokuserar på ung företagsamhet tillsammans med lärare Eija Laine.

Rasmus Paatero instämmer.

– I fjol skickade jag in 26 ansökningar om sommarjobb, utan resultat. Först när jag skrev min 27:e ansökan blev det napp, säger Paatero, som till slut fick jobb i gästhamnen i Verkan i Korpo.

Alla tre söker jobb för tillfället, och i år ser det ljusare ut.

– Det är lättare då man har kontakter till företag från praktikperioden, säger Vihanto.

Åboföretaget Amisrekry deltar i rekryteringsdagen. Amisrekry är ett nygrundat rekryteringsföretag som är specialiserat på att förmedla jobb åt studerande och nyutexaminerade från andra stadiets yrkesutbildning.

Målgruppen är små och medelstora företag i Åboregionen.

– Vi kontaktar företagen och informerar om utbudet av jobbsökande. Tjänsten uppskattas eftersom företagen inte själva behöver satsa resurser på att rekrytera anställda. 95 procent av våra kunder anlitar oss på nytt, säger försäljningsassistent Aki Laine.

Vakka-Suomen Puhelin, eller VSP, deltar också i rekryteringsdagen.

Företaget söker sommarjobbare som betjänar kunder inom kundservice- och rådgivningssamtal, chat, e-post och sociala medier.

– Det är positivt att man ordnar rekryteringsdagar. Vi märker att det finns ett intresse för vår verksamhet, säger Gina Tallqvist, som är förman för företagets kundrådgivare.

VSP söker också folk till sitt center i Åbo som sköter Viking Lines telefonkundbetjäning.

– Vi har nyligen startat rekryteringen av sommarjobbare till centret. Vi söker främst sådana som kan betjäna på båda språken. Men det räcker också man talar bara svenska, man behöver inte kunna finska för att söka jobbet, säger Tallqvist.

Rekryteringsdagen har ordnats av eleverna vid utbildningen för handel och data, eller Lilla hanken.

– Eleverna är duktiga. De har själva kontaktat företagen och ordnat hela evenemanget, säger lärare Eija Laine.

Företagaren Oliwer Bäcklund och mekonomstuderandena Benjani Lindström och Nico Pesu. Foto: J-O Edberg

Studerandena Benjamin Lindström och Nico Pesu hör till dem som hållit i trådarna för evenemanget. De har bjudit in företagen och byggt upp programmet.

– Vi är nöjda, allt fungerar som det ska. Det här är ett bra sätt att jobba praktiskt och lära sig nya saker. Vi vet också att det ibland är en utmaning att söka jobb. Ett bra tips är att personligen besöka företaget. En personlig kontakt ger ett helt annat intryck än om man bara skickar in en ansökan.

Lindström och Pesu står i skolans aula och diskuterar jobbrekrytering med företagaren Oliwer Bäcklund som de bjudit in som talare vid evenemanget.

Bäcklund, som är Pargasbo och driver reklambyrån Meaningless Productions, är gammal elev i Lilla hanken.

Vid rekryteringsevenemanget berättade han om hur det är vara företagare, hur han kom in på företagarbanan och vilka motgångar man kan möta som företagare.

Nu går allt bra.

– Företaget växer och lönsamheten förbättras, säger Bäcklund.

Reklambyrån sysselsätter i dag fyra fast anställda och 30 frilansare.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*