Föli-området har faktiskt ännu något av ett småstadsstuk över sig trots att vi talar om en region med en betydande befolkning.

Den här veckan har inneburit några extra springsteg för många som tagit bussen i centrala Åbo. Flytten av bussarnas hållplatser från Salutorget till Auragatan och Slottsgatan verkar ha överraskat folk, trots all förhandsinformation.
I den randiga, blå Föli-tidtabellsboken – som borde ha droppat in genom alla hushålls brevinkast – finns också en karta som avslöjar var din buss nu kan gömma sig.
För en och annan busschaufför verkade det också ha varit lite knepigt att hitta rätt busshållplats på måndagen, kunde ÅU rapportera i går.
”Men i det stora hela har allt gått bra utan några större missöden”, anser Jaana Riski, en av Fölis många funktionärer.
Vi får hoppas att trafiksäkerheten inte påverkas då folk har bråttom till och från bussarna, som nu verkar ha lite mindre utrymme att röra sig på.

I det stora hela är hållplatsflytten bara en tillfällig störning. Det som vi istället borde tänka på är hur kollektivtrafiken ska se ut i Åbo och hela regionen i framtiden.
Oh nej, det här handlar inte alls om ett ja för buss- eller spårvagnsinfrastruktur, utan om vilka andra beslut som rimligtvis ska fattas då regionen växer och trycket på kollektivtrafiken ökar. Föli kommer att blir något mer än vad det är nu.

Föli-området har faktiskt ännu något av ett småstadsstuk över sig trots att vi talar om en region med en betydande befolkning. Enbart Åbo har 190 000 invånare, men om vi tar med kranskommunerna så har vi väl ytterligare över 100 000 invånare.
Priset är ändå det samma för en engångsbiljett oberoende av hur lång sträcka man åker och hur många kommungränser bussen passerar. Logiken för resekort är den samma. Åbo, S:t karins, Reso, Lundo, Nådendal och Rusko. En och samma zon.

Hur har de då tänkt i den blivande spårvagnsstaden Tammerfors? Där har man redan fattat stora beslut om kollektivtrafikens framtid och lever i en värld med Nysse-trafiken, som sammanbinder Tammerfors med Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Vesilahti och Ylöjärvi. På så vis påminner den lite om Åboregionens Föli.
Logiken är ändå helt annan: i Nysse-området kan en resenär köpa en biljett för kortare färder, en–två zoner med en timmes omstigningsrätt, eller så biljetter för tre–sex zoner med två timmars omstigningsrätt. Den förstnämnda kostar 3 euro, de övrga mellan 5 och 11 euro.
På webben finns en särskild räknare för olika sträckor och det hela känns ganska komplicerat för den som lever i en enda stor Föli-zon.

De exakta priserna är inte det relevanta, utan det är zontänket som tål att fundera på. I huvudstadsregionen får invånare snart se en av de största omvälvningarna sedan … ja, sedan experimentet med stomlinjer, som grötade till trafiken på ett katastrofalt sätt 1955–1958.
Nu ska det införas zoner som inte styrs av städernas gränser. Det nya systemet ska börja gälla i början av 2019, men definitiva beslut har ännu inte fattats, inte heller för biljettpriserna. Som exempel kan nämnas att de som ska åka från ena ändan av Helsingfors till andra ändan av samma stad kommer att betala mer, det handlar inte längre om en biljett som gäller för hela staden.
Betala enligt avstånd, är tanken. I grund och botten en rättvisefråga.
Det intressanta är att engångs/enkelbiljetterna inom huvudstadsregionens olika städer är något billigare än vad som gäller i Föli-området: 2,20 med 80 minuters omstigningsrätt, mot 3 euro och 2 timmar för en Föli-biljett. Skule det vara motiverat med en lite billigare Föli-biljett för korta resor i Åboregioinen? Här talar vi bara om lätt jämförbara engångsbiljetter, men logiken skulle såkart gälla alla biljettyper.

När blir då Föli så stort att zoner är relevanta? Kanske då omådet växer. Pargas stad signalerade ett intresse genom att 2015 be om en utredning av hur allt kunde se ut.
För ett drygt år sedan beslutade Åbotraktens kollektivtrafiknämnd ändå att Pargas, Pemar, Masku, Nousis och Virmo tillsvidare inte blir en del av Föli-gemenskapen. Frågan kommer upp på agendan igen 2019.
Om allt fler kommuner och städer går med kommer det knappast att handla enbart om hur prissättningen ska se ut för dessa, utan också om det borde dras upp nya och tariffgränser inom det som nu omfattas av Föli.
Här är det bra att minnas att Föli är en mycket ny konstruktion. Det var 2012 som det bildades en regional myndighet för kollektivtrafik i Åboregionen. Den nya Föli-trafiken startade så sent som sommaren 2014.Dags för en reform, kanske?
Frågan om biljettlogik kan faktiskt anses vara lika viktig som Åbofrågan om buss eller spårvagn, då man ser på det hela ur samhällsplaneringsynvinkel. Ett pris för hela området håller inte i alla evighet.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*