Flera skulle gärna flytta till Örö

Örös enda radhus står och förfaller, inga pengar finns i sikte för renovering. Men här kunde sex familjer bo ifall det blir inflyttning. Havet nästan skymtar bakom tallarna på andra sidan huset. Foto: Herrick Ramberg

Förra veckan skrev ÅU (9.11) om Terhi Julin och Jarmo Vehkakoski som flyttade ut till Örö i Hitis skärgård (Kimitoöns kommun)  och skrev sig där.

Artikeln väckte stort intresse.

Frågan om att flytta till Örö är en dröm som finns också i andra familjer. Herrick Ramberg, vd för Skärgårdskompaniet som driver turismverksamheten på ön, säger att flera har hört sig för. Men så länge vintertrafiken är ett frågetecken så går det inte att fatta beslut.

– Så snart som någon form av vintertrafik skulle garanteras skulle vi gärna byta adress från Åbo till Örö, säger Marko Wendelin.

Han har ett säsongbetonat jobb, fullt upp från april till december – och rör sig då gärna med egen båt – men från julen till våren håller han semester, sköter planering med mera för nästa säsong, och allt det kunde göras på Örö.

– Nu blir det spännande att se hur staten prioriterar, om det blir pengar för vintertrafik. Staten har nog en hel del som det inte är värt att satsa på. Örö däremot skulle vara värt att satsa på. Närsamhället överhuvudtaget är värt att satsa på. Allt har blivit så industrialiserat i dagens Finland.

– Om det blir vintertrafik så går det ju förstås inte i en handvändning att flytta till Örö, det är mycket som måste ordnas. Men jag tror absolut att vi skulle flytta, jag och min fru och hennes nioårige son som varannan vecka bor med oss. Vi trivs så bra på Örö och ska faktiskt dit ännu en gång, vi har båten i sjön ännu, säger Wendelin.

 

Också Veli-Matti Ahia skulle gärna flytta till Örö om det fanns förbindelser året om.

– Jag är pensionär nu och bor i Björkboda men friluftsmänniska och fiskeintresserad som jag är så skulle jag gärna flytta ut till Örö. Där finns exempelvis fiskrökugnar som borde sättas i skick. Man ser att det har fiskats mycket där.

Ahia och hans fru bodde tidigare i Vanda – men jag tycker inte om att bo i en by av sten, säger han.

 

Också Jukka Remahl och hans fru Niina har varit intresserade av att flytta till Örö, men ett nytt skede i deras företagarliv ändrade på planerna.

– Nu jobbar vi några år i Salo, sedan tar vi pension. Då flyttar vi inte till Portugal men gärna till Örö, säger Jukka Remahl.

Han och fru bodde nyligen ett år på Kirkonmaa, en timmes förbindelsebåtsfärd utanför Kotka.

– En ö motsvarande Örö. En gammal fortö men inte så upprustad som Örö. Vi flyttade i land då vattendistributionen slutade fungera, säger han.

Han har sedan 25 år seglat i skärgården som anställd skeppare, bland annat på segelbåtar som kunderna hyr i Kasnäs.

– Från Kasnäs är det inte lång väg till Örö. Eftersom Kasnäs är öppet året om skulle det verkligen löna sig för staten att öppna vintertrafik dit. Det skulle säkert ge pengarna tillbaka. Vårt statsministerparti säger att hela Finland ska hållas bebott men det verkar gälla bara Kajanas skogar, inte skärgården, säger Remahl.

 

I vilket skede är då frågan om vintertrafik till Örö? Herrick Ramberg sammanfattar:

– Statliga Skärgårdsdelegationen tog nyligen upp frågan. Kommunikationsministeriets representant meddelade då att ärendet behandlas positivt inom ministeriet och att det har diskuterats med NTM-centralen som i sista hand har hand om det praktiska med planering och upphandling av skärgårdstrafiken, säger Ramberg.

 

Örö ägs av Forststyrelsen och ingår i Skärgårdshavets nationalpark.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*