Förflytta dig till innehållet

Flera finska städer på väg att ta i bruk egna lånecyklar

Världens största lånecykeloperatör är kinesiska Mobike. På bilden en Mobike-cykel i Berlin. Foto: MNXANL / Wikipedia


Det är svårt att hinna med alla nyetableringar, men det finns lånecykelsystem i åtminstone 500 städer i ett femtiotal länder – med totalt över en halv miljon cyklar.
Nästan alla av de största nätverken finns i Kina. Flera kinesiska företag är också stora operatörer i hela världen.
Allt började 1965. För det hade det givetvis funnits många ideella och lokala cykelutlåningssystem, men det året placerades femtio vita cyklar ut i Amsterdam.
Det här anser många vara den första organiserade och omfattande lånecykelverksamheten. Cyklarna hade inga lås, utan kunde användas fritt.
Det var ändå först 1995 som Köpenhamn tog nästa steg, med 300 cyklar som kunde lånas mot pant.
Helsingfors tog i bruk ett lånecykelsystem med pant år 2000. Först kostade det tio mark, senare två euro. Pantsystemets nackdel är ändå att ingen har koll på hur cyklarnas används.
Helsingfors gav upp 2010, då det blev för dyrt att hålla cyklarna i skick. Som mest stals hundra under ett år. Många andra städer har haft motsvarande erfarenheter.

Helsingfors tog i bruk moderna lånecyklar 2015. Foto: Jesseukonen / Wikipedia


Lånecyklarnas nuvarande boom är en följd av modern mobiltelefoni och gps-teknik. I Kina finns flera lånecykelsystem med tiotusentals cyklar.
Flera finska städer experimenterar med lånecyklar eller har beslutat ta i bruk sådana. I Uleåborg ska 500 cyklar rulla ut nästa år, i Kuopio ska det bli 150 cyklar. Kuopio är först med att ta i bruk elassisterade lånecyklar i Finland.
I Joensuu siktar man på 2020, medan Tammerfors planerar ett nytt stationsfritt system som ska tas i bruk senast 2021.
Vid sidan av de stora har det alltid funnits lokala varianter, ofta ideella sådana. I Brahestad iståndsattes tjugo gamla cyklar 2011. Dessa röda Raahe-Retro-cyklar placerades sedan ut för att användas fritt.
Källor: Cykelförbundet, Yle, Wikipedia, HRT, Kaleva, Savon Sanomat

Stora och små

Helsingfors och Esbo: 2 550 cyklar, 255 stationer.
Åbo: 300 cyklar, 35 stationer.
Kotka och Kouvola: testade i år med 70 cyklar och drygt 20 stationer.
Björneborg: 7 cyklar som lånas ut mot pant (20 e/dygn, 50 e för en vecka).
Tavastehus: 5 cyklar som dagstid lånas ut mot pant (20 e).

 

LÄS OCKSÅ

Dubbar gör det tryggare – många är nyfikna på hur systemet klarar vintern
Veli Tuominen ser till att Föli-cyklarna fungerar och finns på rätt plats

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter