Fjärrstyrda fartyg kommer att bli vanligare

Presenterar ny utbildning. Anton Westerlund anser att det behövs mera arbetskraft inom sjöfarten.

I framtiden kommer sjökaptenerna att jobba allt mer på land.

– Men det är ändå viktigt att sjökaptenerna har praktisk erfarenhet av att arbeta på sjön, säger Anton Westerlund, som är teknisk produktchef på Rolls-Royce.

Westerlund höll ett föredrag i samband med Aboa Mares karriärsevenemang på onsdagen. Hans tema handlade om en god utbildnings betydelse för de sjöman som vill arbeta med fjärrstyrd sjöfart i framtiden.

Den engelskspråkiga utbildningen inleds våren 2018 och fokuserar på att bygga upp de färdigheter som krävs för att hänga med i utvecklingen av den allt mer digitaliserade sjöfarten.

I framtiden kommer vi till exempel att se allt fler fjärrstyrda autonoma fartyg. I samband med det här kommer nya arbetsplatser och arbetsmiljöer att uppstå. Sjökaptenerna behöver kunna använda ny teknik och kunna anpassa sig till nya arbetsprocesser.

– Därför behövs det fler sjömän med de digitala och teknologiska kompetenserna som behövs för att kunna styra dessa fartyg, säger Westerlund.

Det är på yrkeshögskolan Novia som man kan gå det unika magisterprogrammet, och ansökningstiden är ännu öppen.

– Det är viktigt att komma ihåg att ett fjärrstyrt fartyg inte är det samma som ett förarlöst fartyg. Den största skillnaden är att funktionerna styrs från land i stället för ombord på skeppet.

Om fördelarna säger Westerlund att säkerheten och effektiviteten på arbetet kan höjas när besättningen inte behövs ombord. Exempelvis finns det teknologi som med hjälp av sensorer ger en högre medvetenhet om vad som händer i omgivningen.

– Med ny teknologi vill vi minska andelen mänskliga misstag som leder till fartygsolyckor.

– Nackdelarna är mer personliga. Om man till exempel tycker om att vara ute på sjön så kan det kännas tråkigt att inte få vara ute i elementen.

Ser stora möjligheter i framtiden. Anton Svanström tycker att sjökaptensyrket är brett och varierande.

Också studerandena ser möjligheterna med det nya programmet. Anton Svanström, 21, studerar till sjökapten. Han tycker att även om det kan kännas skrämmande att tekniken får ett allt starkare fäste i samhället, så öppnar det ändå upp flera möjligheter inom sjöfarten.

– Sjökaptensyrket kommer inte att bli onödigt bara för att fjärrstyrda skepp blir vanligare. I stället tror jag att det kommer att krävas mer kunskap eftersom arbetsbilden ändras så drastiskt och det är mycket att hålla reda på.

Svanström har arbetat på femton olika fartyg under sin studietid, och blev delvis intresserad av yrket på grund av att han ville se världen.

I dag ser han andra möjligheter.
– I framtiden när sjökaptener jobbar från land kanske det är möjligt att styra flera fartyg samtidigt, i stället för endast ett som nu.

Pontus Nyqvist
nyheter@aumedia.fi

 

Artikeln korrigerad 16.11 kl 20.15: Westerlund var på plats för att hålla ett föredrag, inte för att berätta om ett utbildningsprogram. Rolls-Royce utbildar inte heller själv sjömän, vilket man kunde tro då man läste den ursprungliga artikeln.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*