Finnpilot har dockat de snabba lotsbåtarna

Vid Stora bron på Utö ligger endast lotskuttrarna kvar. Lotsstationens lotsbåt har i likhet med Finnpilots övriga lotsbåtar med aluminiumskrov dockats för vintern.

Finnpilot har tagit alla lotsbåtar som påminner om den lotsbåt som kapsejsade och sjönk utanför Emsalö i december ur trafik. Sammanlagt rör det sig om 30 lotsbåtar med aluminiumskrov.

Åtgärden är normal inför vintern och har ingen direkt koppling till lotsbåtsolyckan som krävde två kutterförares liv den 8 december, säger Finnpilots vd Kari Kosonen.

– Lotsbåtarna av aluminium klarar ingen is alls och även om havsområdena fortfarande är öppna, gör vi dockningen hellre en vecka för tidigt än en vecka för sent. Båtarna opererar över stora områden och i de inre vikarna har det redan bildats is.

Medan båtarna är på dock granskas också deras stabilitet och säkerhet av experter från bland annat teknologiska forskningscentralen VTT och lotsbåtstillverkaren Kewatec, säger Kosonen.

– Om någonting måste ändras på båtarna, så har vi några månader tid på oss att göra det.

Under vintern sköts lotstransporterna med de betydlig tyngre lotskuttrarna. En lotsbåt av aluminium som den som sjönk väger cirka 18 ton, medan en kutter väger 65 ton och kan köra genom 60 centimeter tjock is, förklarar Kosonen.

Olycksutredningscentralen utreder lotsbåtsolyckan. Utredningen väntas bli klar tidigast efter sommaren.

LÄS OCKSÅ: Utredningen av lotsbåtsolyckan har inletts

    Olyckan som inte skulle kunna ske

 

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*