FILMEN: Miami

Miami. Pressbild

Miami
Finland 2017
Betyg 3 av 5
Regi: Zaida Bergroth
Manus: Jan Forsström, Zaida Bergroth
I rollerna: Krista Kosonen, Sonja Kuittinen

FILMEN. Inhemska filmen ”Miami” av Zaida Bergroth är en roadmovie om två systrar som träffas som vuxna. Anna är 19 år och Angela är i 30-årsåldern.
Anna (Sonja Kuittinen) arbetar lugnt och tryggt på en kafeteria, Angela (Krista Kosonen) lever ett rörligt och farligt liv som showdansare. Den förra uppsöker den senare. De har vuxit upp på olika håll på grund av missförstånd och skilsmässor.

I bakgrunden ser vi en gangsterfilm med stegrande spänning, i förgrunden en berättelse om relationer; syskon, föräldrar, älskare…
Filmen är Annas berättelse och Annas resa till vuxenlivet. Hon får en inblick i framtiden och i det förflutna där familjen framstår i ny belysning.

Storasyster har pengabekymmer. Hon är tvungen att sparka sin showdans-ensemble men drömmer fortfarande om Miami. Hon är skuldsatt över öronen. Någon annan hade tagit snabblån och sedan blivit förföljd av utmätningsmännen.
Angela lånar en stor summa, för att kunna förverkliga sig själv, av skumma typer från den undre världen. Hon blir jagad med ränta av våldsbenägna gangstrar.

Dansnumren i berättelsen är minimalistiskt filmade, mest i närbilder, på ansikten. Vi förstår av bilder backsgtage att den som dansar är lättklädd men aldrig avklädd.
Dansaren uppträder på restauranger och nattklubbar landet runt, kan det vara lönsamt? På sistone solodans, snart duo när lillasyster lärt sig vicka på rumpan.

Varför vill Angela egentligen dansa? Var är passionen, för konsten, för dansen, entusiasmen?
När vi ser henne dansa (eller inte) förstår vi varför endast en gangster vill låna henne trettiotusen. Att hon är troende förvirrar. Storasyster engagerar inte som karaktär, berättelsen handlar om lillasyster som växer, blir vuxen med en ny syn på omvärlden. Slut med flykt från livet i jakt på arbetstillfällen; kontanter och mening. Storasyster resignerar.
Krista Kosonen är stark och har närvaro. Rollfiguren är svag och svår att få grepp om. Sonja Kuittinen är utbildad skådespelare. ”Miami” är hennes första filmroll, hennes agerande är trevande och det gör karaktären trovärdig.

Författaren Jan Forsström (som har regisserat egna kortfilmer, och ”Silmäterä” 2013) står för manus till Zaida Bergroths tidigare filmer: 2009 ”Skavabölen pojat” och 2011 ”Hyvä poika”, nu ”Miami”.

Övriga premiärer

Atomic Blonde
USA 2017
3 av 5
Regi: David Leitch
I rollerna: Charlize Theron, James McAvoy, Sofia Boutella

Berlin november 1989. I den delade staden under det kalla krigets sista flämtningar huserar KGB, CIA, MI6 plus några till, till exempel en från Frankrike. Ingen tycks veta vad som är vad, vem är vem och varför. I framåtblickar framgår är att Charlize Theron spelar en hemlig agent med uppdrag att hitta en hemlig lista på dubbel- och trippelagenter i öst och väst.
I en hel timma är filmen fascinerande, rolig, smart med ett visuellt fyrverkeri; tekniskt utöver det mesta, bild, ljud och klipp i mästerliga kombinationer. Därefter upprepningar och till hundra procent för mycket action och koreograferat underhållningsvåld. Vi förstår med mindre; vi har ju sett James Bond. Och ännu värre: Det smarta i intrigen håller regissör David Leitch för sig själv, ända till det bittra slutet då han redogör för vem som var vad. Vi stackare fick aldrig en chans att lista ut någonting, bara titta utan att undra.
Före detta fotomodellen Charlize Theron är onekligen skicklig, att hon är mångsidig har vi sett tidigare (Mad Max: Fury Road eller Monster: Aileen Wournos). Nu vill hon även (hon är en av producenterna) visa sig naken.
Musiken är häftig och perfekt i sammanhanget, i Berlin – 89 och som tempo. James McAvoy’s agent är skum eller smart, avskyvärd eller trevlig; skådespelaren är bra, har länge gillat honom.
”Atomic Blonde” bygger på en tecknad serie av Antony Johnston (The coldest city).

The dark tower
USA 2017
Ingen förhandsvisning.
Regi: Nikolaj Arcel, med Idris Elba, Matthew McConaughey och Tom Taylor i rollerna.
En Stephen King filmatisering.

Krister Lindberg
lindbergfilm@gmail.com

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*