Förflytta dig till innehållet

Färjdriften blir dyrare för väglagen

Det nya hyresavtalet för bland annat Haveröfärjan i Nagu innebär ökande kostnader för väglaget, säger väglagets bestyrelseordförande Tor Johansson. ÅU-foto


Rederiet Finferries förhandlar som bäst med de åboländska väglagen om hur de nya hyresavtalen för väglagsfärjorna ska se ut. I dag betalar väglagen 42 000 euro i året åt Finferries.
Men nya krav och regler från myndighetshåll har gjort färjtrafiken dyrare, säger Finferries vid Mats Rosin.
Bland annat installerades det nya ekolod och radar på Haveröfärjan i fjol höstas.
– Vi har gjort förlust och försöker nu få verksamheten att gå plus minus noll. Vi stöder gärna färjorna, men vi kan inte göra det och genom att gå på förlust, säger Rosin.
Finferries erbjuder rederierna olika alternativ. Det billigaste kostar 15 000 euro och det dyraste 96 000. Där emellan finns ett alternativ som kostar 59 000.
För 15 000 får väglagen endast tillgång till färjan, medan det dyraste alternativet innehåller all service, dockning och reservfärja.

Tor Johansson. ÅU-foto


Haverö väglags bestyrelseordförande Tor Johansson är bekymrad. Det billigaste alternativet kallar han för ett riskavtal: så länge allting fungerar och du har tur går det bra, men så fort något måste repareras blir det dyrt.
– Oberoende av hur det blir så stiger kostnaderna. Det är inte alls bra. Personligen skulle jag föredra det mellersta alternativet på 59 000 som delvis omfattar servicekostnaderna. Men det är ändå ett sämre avtal än det som vi har i dag.
Väglagen ska senare ta ställning till de olika alternativen vid ett årsmöte eller en extra inkallad väglagsstämma. De nya avtalen träder i kraft den 1 juli 2018.
I den åboländska skärgården berörs Käldö- Haverö- och Sandöfärjorna i Nagu, Sorpofärjan i Pargas och Pettufärjan i Finby.
LÄS OCKSÅ: Katastrof för Haveröborna då färjan får mindre pengar
    Privata färjor får behålla sina pengar

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter