Förflytta dig till innehållet

Fagerlund är ärad, och har mer att ge

Simon van Boxtel
man på bänk

Tonsättare. Sebastian Fagerlund komponerade operan Höstsonaten, som får fantatiska lovord. Foto: Simon van Boxtel

Kronprinsessan Victoria kom och såg den för en vecka sedan, Dagens Nyheter skriver att ”en nyskriven opera har sällan träffat så djupt”, Financial Times ger den fulla fem stjärnor.
Redan innan operan Höstsonatens premiär på Finlands nationalopera har Sebastian Fagerlund sagts vara en av världens främsta kompositörer för sin generation. Nu är succén definitiv.
– Det är så mycket som händer att det är svårt att hänga med emellanåt, säger Fagerlund på torsdagen.
– Jag är glad och ärad, mottagandet för Höstsonaten har varit överväldigande, nästan svårt att ta till sig.

Det har gått mer än tio år sedan jag senast intervjuat honom. Det var en tv-inspelning i Åbo som han minns, men vi minns inte vilket verk det handlade om. Han instämmer i att det har hänt otroligt mycket i hans liv sedan början av 2000-talet.
– Och även om jag har börjat få lite gråa hår (skratt), så är det så galet att det känns som om jag bara hade börjat.
Det citatet är som den underbaraste musik för alla de öron som uppskattar hans tonsättningar, tänker jag.

Allt medan Sebastian Fagerlund berättar om den något märkvärdiga känslan som uppstår när Höstsonaten nu, hösten 2017, är på musikvärldens läppar, då komponerandet avslutades sommaren 2016.

– Jag jobbade med den i två och ett halvt år. Sen komponerade jag andra verk emellan och så började första övningsperioden våren 2017. I juli började de mer intensiva övningarna med solister, orkester och kör och de pågick fram till premiären.
– Det är kanske det skedet som har gjort det starkaste intrycket på mig, det var så intensiva veckor med solisterna, hela arbetsgruppen, där alla är så fantastiskt duktiga.
– Det är många pusselbitar som ska falla på plats för att det ska gå så här bra.
– Mottagandet har varit otroligt, alla är glada för det. Jag kände från början att det var mycket som föll på plats, solistgardet med Anne Sofie von Otter och Erica Sunnegårdh, med regissören Stéphane Braunschweig som är en av världens främsta teaterregissörer…

Är det inte en konstig känsla att då du själv på ett sätt är färdig med verket föds det till ett nytt liv, med musikerna och solisterna, på scenen?

– Så är det, även om jag hade merparten av solisterna klara för mig redan i början av kompositionsprocessen så gick vi in i ett nytt skede i slutet av juli. Då kände jag att det var dags för mig att ta ett steg tillbaka, nu var det inte i mina händer mer. Det är ett spännande skede.
Sen kommer publiken och kritikerna med, det blir ytterligare en ny fas, som i det här fallet inte kan kallas annat än braksuccé.

Hur var det när kronprinsessan kom, berätta något om det?
– Det var förstås en ära att hon kom och det var faktiskt en fin kväll med en jättetrevlig middag efteråt. Hon var genomgående väldigt positiv och tagen, hon sade att hon kände sig berörd. Hon lät också sända hälsningar till oss alla någon dag efteråt, det kändes bra.

Ett viktigt tema i Höstsonaten skriven av Ingmar Bergman är relationen mellan mor och dotter, eller döttrar. Det är ett maktspel med också negativa förtecken. Var sökte du inspiration?

– Jag fick förslaget om en opera 2012 av Operans konstnärliga ledare Lilli Paasikivi. Hon hade flera idéer, men jag fastnade genast för Höstsonaten, det fanns något så allmänmänskligt i den som berör. Jag såg inte filmen under hela den tid jag komponerade, jag ville inte ta intryck av filmens stämning, utan utgick från manus.

– Kören tillkom för att modern är så självdestruktiv och så narcissistisk att jag tyckte hon behöver ha sin egen publik med, hon speglar sig alltid via den.

Den här veckans lördag ska operan Höstsonaten direktsändas på flera plattformar, bland annat Yle Arenan.

Men Sebastian Fagerlund har redan siktet ställt mot följande premiärkväll, hans andra stråkkvartett uruppförs i Amsterdam om ett par veckor.
– Det är mycket på gång, många resor och mycket jobb, såsom det ska!

Direktsändning av Höstsonaten lördag (23.9) kl 18:55 via Operans Stage24, Yle Arenan och The Opera Platform.

Anja Kuusisto
0504002352/anja.kuusisto@aumedia.fi

 

Sebastian Fagerlund

  • Född: 1972 i Pargas, fyller 45 i december.
  • Studier: Inledde studierna vid Åbo konservatorium. Kompositör utbildad vid Sibelius-Akademin.
  • Familj: Frun Angelika Klas-Fagerlund är operasångerska, sonen Maximilian, 10 år. Familjen bor i Helsingfors.
  • Om Pargas/Åbo i dag: Besöker Pargas vår, sommar, höst på väg till stugan vid Gullkronafjärden. Stugan är ett viktigt andrum. Mamma och moster bor i Åbo, har också släkt i Pargas.
  • Framtiden: Hans andra stråkkvartett uruppförs i Amsterdam 11 oktober, på arbetsbordet finns ett nytt orkesterverk beställt av Radions symfoniorkester, BBC och holländska radions filharmoniska orkester. Verket uruppförs våren 2018 i Helsingfors, London och Amsterdam.

Operan Höstsonaten

  • Tonsättare: Sebastian Fagerlund
  • Libretto: Gunilla Hemming efter Ingmar Bergmans filmmanus.
  • Regi och scenografi: Stéphane Braunschweig.
  • Dirigent: John Storgårds
  • Med Anne Sofie von Otter, Erika Sunnegårdh, Tommi Hakala, Helena Juntunen. Finska nationaloperans kör och orkester.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter