Expert om sommarjobbares anställningar: ”Arbetsgivare tror att de kan behandla ungdomarna hur som helst”

Långa arbetsdagar i värmen. Det vackra vädret medför snabbt extratimmar för sommarjobbare inom servicebranscherna och det gäller att hålla koll på sina rättigheter. ÅU-foto.

För tillfället verkar läget se bra ut för sommarjobbare i servicebranscherna. Det säger Sari Majuri, tjänsteman på fackförbundet Palvelualojen ammattiliittos (PAM) kontor i Åbo.

– Det har varit överraskande tyst, men jag tror att hettan hjälper till just nu. Det brukar bli betydligt färre arbetstimmar när det regnar, säger hon.

Men hon tror inte att avtalsproblemen är så mycket färre ändå, utan misstänker att telefonerna kommer att ringa som vanligt i augusti igen.

– Det är när kontrakten slutar som de flesta brukar höra av sig.

När jobbet avviker från avtalet

Det är främst sommarjobbare i glasskiosker, restaurangbranschen och i butiker som tar kontakt med PAM. Grundproblemet handlar ofta om att innehållet som bestäms i arbetsavtalen avviker från verkligheten när jobbet väl kommer igång.

De vanligaste frågorna berör enligt Sari Majuri arbetstiderna, pauser under arbetspassen och lönerna.

– De undrar helt enkelt över sina egna rättigheter som arbetstagare. Om de har fått rätt timlön eller om de är berättigade semesterersättning, säger hon.

Majuri menar att det inte är ovanligt att sommarjobbarnas arbetsdagar kan bli kortare än avtalat. När det sker vill arbetstagarna därför veta om det exempelvis faktiskt är lagligt att bli hemskickad vid dåligt väder. Ibland saknas avtal helt och hållet.

Expert. Sari Majuri är tjänsteman på PAM:s kontor i Åbo och påpekar att sommarjobbare är anställda precis som alla andra och får inte behandlas hur som helst. Bild: Adrienne Westerback.

Kan inte behandla sommarjobbare hur som helst

Problemen kan vara av väldigt olika slag och för lite jobb är inte sällsynt. Men det finns också det motsatta bekymret.

– Det är inte sällan som det blir längre arbetsdagar än planerat. Arbetsgivaren tar för givet att ändringar i sommarjobbarens schema kan göras hur som helst och utan förvarning, säger Majuri.

Enligt henne finns det såklart ungdomar som gärna tar emot extratimmar, men då måste det beslutet tas gemensamt mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det får inte heller ske utan någon som helst förvarning.

– Arbetsgivare kan inte behandla sommarjobbare hur de vill, utan de är arbetstagare precis som alla andra och har också rättigheter, säger hon.

Känner inte till sina rättigheter

Det är ofta ungdomarnas föräldrar som tar kontakt med förbundet när det uppstår frågor kring deras barns anställningsförhållanden. De är då oroliga över arbetsbördan och undrar de om det verkligen får gå till så som det gjort.

– Ungdomarna orkar sällan jobba hur mycket som helst, även om arbetsgivare ibland verkar tro det. Man ska komma ihåg att de faktiskt har sommarlov från skolan och därför troligen vill ha ledighet och fritid också, säger Sari Majuri.

Majuri menar att alla sommararbetstagare som upplever bekymmer inte tar kontakt. Enligt henne vet de inte alltid om hur deras egna rättigheter ser ut, utan det framkommer kanske först när de är tilbaka i skolan och diskuterar saken med sina kompisar.

– Men sedan handlar det också ofta om att de vill vara snälla arbetstagare. Förtroendet till arbetsgivaren är vanligen väldigt stort och sommarjobbaren vågar inte ifrågasätta ens om det uppstår tveksamheter, säger hon.

Vågar inte ifrågasätta. De flesta sommarjobbare har stort förtroende till sina arbetsgivare och vågar inte ifrågasätta förhållandena även om det skulle uppstå tveksamheter i jobbet. ÅU-foto.

Varierar från bransch till bransch

Trots att det hittills varit lugnare än vanligt på PAM:s kontor så tror Majuri att folk kommer i vanlig ordning kommer att höra av sig i augusti igen.

– Jag hoppas förstås att det inte skulle uppstå så mycket problem, men det brukar det tyvärr ändå alltid göra, säger hon.

Hon påpekar att det ibland kan handla om missförstånd eller misstag från till exempel löneräknarens sida och att man i sådana fall ska försöka vara förstående.

– Problemen varierar också mycket beroende på bransch, så det är viktigt att inte jämföra branscher emellan, påminner hon.

Sommarjobbarens kom-ihåg-lista
Ta reda på din lön, dina lediga dagar och förmåner. Allt detta ska finnas i arbetsavtalet.
Underteckna arbetsavtalet innan du börjar jobba.
Ge ditt skattekort till arbetsgivaren så fort som möjligt.
Du har rätt att få en lönesedel som bevis över löneutbetalningen.
På lönesedeln finns uppgifter om grundlönen, tilläggen, eventuell övertidsersättning och andra ersättningar samt vilka avgifter som dragits av på lönen.
Kolla att din lön följer kollektivavtalets bestämmelser.
Det finns också särskilda riktlinjer för arbetstagare mellan 15 och 17 år som bland annat berör arbetstiden.
Källa: PAM

Mer information om PAM, de olika lönebestämmelserna och arbetstagarens rättigheter får du på PAM:s hemsidor.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*