Exceptionellt lång färjkö – ”Aldrig varit med om liknande sedan 60-talet”

Färjfästet i Prostvik, Nagu. ÅU Foto.

Vid åttatiden på söndagskvällen var kön till färjfästet i Prostvik i Nagu cirka sju kilometer lång när midsommarfirarna skulle tillbaka hem från skärgården.

Tomas Jansson berättar att kön sträckte sig ännu en bit längre från avtaget till Käldinge när han skulle köra hem.

– Jag har hängt i skärgården sedan 60-talet och har aldrig upplevt något liknande. Det är nog alla tiders rekord, säger Jansson.

– Men jag vet inte hur länge kön tog, för vi svängde om och spenderade natten i Nagu.

Vid halv tiotiden på kvällen var kön fortfarande flera kilometer lång.

Mats Rosin, vd på Finferries som ansvarar för färjtrafiken, säger att allt löpte som det skulle under helgen. Det fanns inget strul med färjorna som skulle ha orsakat den exceptionellt långa kön.

Flera läsare har undrat varför bara två färjor, Elektra och Sterna, var i användning under midsommarhelgen. Tidigare somrar har en extra färja, Odil, satts in under extra livliga sommarhelger.

Rosin förklarar att det beror på kontraktet med Närings- trafik och miljöcentralen (NTM-centralen) som är uppdragsgivare och bestämmer kapaciteten.

I och med att den större färjan Elektra togs i bruk förra sommaren har Sterna och Elektra en större kapacitet än de äldre färjorna Sterna, Falco och Odil tillsammans. Därför har NTM-centralen beslutat att Elektras och Sternas kapacitet räcker.

Elektra togs i bruk strax innan midsommar förra året. Då var undantagsvis hela fyra färjor i bruk under midsommarhelgen.

Då ännu beställde NTM-centralen en extra färja för helgen.

– Jag tog beslut om att för säkerhets skull också ha en fjärde färja i bruk om det skulle hända något med Elektra som var helt ny, säger Rosin.

Artikeln uppdaterades klockan 12.02 med information om antalet färjor som var i bruk under midsommarhelgen och kommentar om detta av Finferries vd Mats Rosin. 

10 Kommentarer

  1. Den stora skillnaden på Prostvik – Lillmälö och Pargas- Kustö är väl att detta färjpass redan kostar skjortan och att bron skulle betala tillbaka sig själv p x- antal år. Så varför inte bygga?

  2. Varför kan man inte informera i förväg att i år kör vi med endast två färjor och håller två färjor i reserv (för bättre tider eller just for fun). Köbildningen har ju alltid funnits, men aldrig har det funnits så många färjor i reserv.
    Då det finns två instanser som ”ansvarar”för trafiken kan man skylla på varandra i all oändlighet.
    ” En som köat snart i 50 år”

  3. Om bara fler från Åboregionen sku ta cykeln sku det inte bli så långa köer! Det rymms säkert 10 cyklar på samma utrymme som en bil, och dessutom rymms det cyklar fram och bak vid sidorna av färjorna. Tycker nog att en bro skulle behövas och knäppt att köra med bara två färjor med dylika bilmängder.

  4. Visst kan man acceptera färjköer under helger och vid större evenemang i skärgården, men att återuppleva forntidens långa bilköer på över 7 kilometer är oacceptabelt. I en sådN situation måste man omyndigförklAra NTM centralen och ansvaret övertas av den som handhar den operativa verksamheten. Det räcket inte med att ha beredskap för flera färjor, det fordras konkreta åtgärder. I en sådan situation förväntar man sig att Finferries konkret åtgärdar problemet och är beredd att i efterrhand klara upp frågan med den omyngigförklaarade myndigheten.

  5. Det tycks bli rekord på något sett varje midsommar! Saklig information av Mats Rosén, men NTM centralen och för all del också FF kunde svara på frågan om det är tillräcklig kapacitet man hade för returtrafiken detta år? MR säger att att fungerade som det skulle, men det fanns uppgifter att tillgå från trafiksiffror onsdag-fredag som borde ha gett orsak till att ha Falco eller Odil som komplement på söndagskvällen. Det är inte bara väntetiden utan de långa köerna utan omkörningsfiler som är riskmoment.

  6. Hur kan man vara så naiv och tro att det byggs en bro mellan Pargas och Nagu, då man har investerat i en stor fin färja och nya förgfästen, samt förnyat de två broarna mellan Lillmälö och Pargas.. vad gör man med en bro mellan Pargas och Nagu om det så inte finns pengar att bygga en ny Kirjalabro.

  7. Int far man ju bara ti Nagu inga ?Människorna har sina stugor all ställ O dit ska man när man ha kosta dyrt eller ärvt en sådan ”mokki”?Turistena blir fler för varje år så därför sku ha tredje färjan hövats O lasta O låssa Elektra tar sin tid ?Men de hör också tili likasom taxikön vid Åbo salutorg påNyårsafton????

  8. Kommunikationerna behöver utvecklas i takt med att trafiken ökar. Passagerarna ökar självfallet då skärgården marknadsförs aktivt. Marknadsföringen i sin tur är en förutsättning för att skärgården hålls levande. Turismen och servicebranschen är det enda alternativet för skärgårdborna att försörja sig utöver en del pendlande och distansarbete.

  9. Är det nödvändigt att fira midsommar i Nagu?Det finns annat man kan göra.Åker man dit får man finns sig i köandet.För midsommarens skull behövs ingen Bro som helt skulle förstöra idyllen på Haverön och med risken att obehöriga börjar stanna med sinä bilar och ställa till det ena och andra.Har sommarstuga på Haverön och byggs det en Bro får man allvarligt börja tänka att göra sig av med stället.

  10. Detta bara visar att det alltid uppstår köer med färjor. Hoppas att NTM-centralen också noterar detta och börjar planera vidare med bron över Haverö.
    Yngve Lindqvist
    Nagu

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*