Förflytta dig till innehållet

Ett ekologiskt dilemma

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Aldrig förr har det varit så lätt och så svårt att handla ekologiskt.

Jag står framför tehyllan i min lokala supermarknad och ska välja nytt te.

Hyllmetrarna svämmar över av ekologiskt, naturligt och rent te. De lovar mig balans och harmoni i livet.

– Herre gud, tänker jag. Hur kan ett te lova så mycket?

Hälsa, renhet och ekologisk är trendord just nu.

I en artikel i gårdagens ÅU hävdade en ekofrisör att Åbobornas ekomedvetenhet nu vaknat.

Även om jag applåderar de som väljer att satsa pengar på ett litet grönare alternativ, kan jag inte låta bli att lyfta ett skeptiskt ögonbryn för den djungel av ekologiska produkter som nu finns att tillgå.

Kärnfrågan kvarstår nämligen. Behöver vi verkligen så mycket saker?

Och också den här: Hur kan jag vara säker på att mitt örtschampoo faktiskt är så ekologiskt som det ger sken av?

I kölvattnet av ett växande intresse för ekologisk alternativ hos konsumenterna vill allt fler företag marknadsföra sina produkter som rena, naturliga och ekologiska. Ibland finns det belägg för en sådan marknadsföring. Ibland handlar det bara om att grönmåla sin verksamhet genom att skapa en miljövänlig image ihop om att företaget negativa inverkan på miljö ska komma i skymundan.

Ibland är miljögärningen obetydlig jämfört med till exempel utsläppen.

I Sverige har antalet anmälningar mot vilseledande marknadsföring där företag använder sig av miljöargument ökat kraftigt.

När det gäller ekokosmetik finns det ingen lagstiftning som reglerar vad som är rent, ekologiskt och naturligt. Istället finns det en rad olika certifikat som intygar produktens miljövänlighet. Olika länder har olika kriterier och ekocertifiering styrs av nationella intresseorganisationer som utgörs av företagsmedlemmar.

Företagen har en stor roll att spela i utvecklingen av ett hållbart samhälle.

För att den vanliga människan ska orka förändra sina vanor krävs nya gröna innovationer och alternativ. Det krävs att företagen inser nyttan, och vinstmöjligheterna, i de gröna produkterna.

Men vi behöver också klara riktlinjer så att vi kan vara säkra på att de gröna alternativ vi väljer verkligen är ekologiska från produktionslinjen fram till återvinningen.

Samtidigt kan vi inte konsumera oss till en hållbar framtid. En hållbar konsumtion är fortfarande att handla så lite som möjligt.

Andrea Södergård

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter