En gemensam central inte bra för sjöräddningen och flygräddningen

sjöräddning
En gemensam operativ räddningscentral kunde rentav försvaga verksamheten.

En sammanslagning av sjöräddningscentralerna och flygräddningscentralerna höjer inte verksamhetens kvalitet. Det är slutsatsen i en färsk utredning som har gjorts för Gränsbevakningsväsendet.

En gemensam operativ räddningscentral skulle inte heller ge besparingar då det gäller drift eller investeringar, enligt utredningen.

”Finlands nuvarande modell med separata sjöräddningscentraler och flygräddningscentraler är bra och fungerande”, uppger Gränsbevakningsväsendet.

En utredning föreslogs i den nationella sjöfartsstrategin från 2014.

Ursprungligen är det FN:s internationella sjöfartsorganisation IMO och Internationella civila luftfartsorganisationen ICAO som har rekommenderat en analys av behovet av en gemensam operativ räddningscentral, Joint Rescue Coordination Center.

”Risker och hot som anknyter till inrättandet av ett JRCC bedömdes vara betydligt större än fördelarna och möjligheterna”, lyder slutsatsen.

Utredningen tyder på en risk för att verksamheten rentav kunde försvagas jämfört med nuvarande nivå.

Det finns ändå utrymme för förbättring av informationsgången mellan centralerna, i synnerhet då det gäller lägesbilden i olyckssituationer, uppger Gränsbevakningsväsendet.

I arbetsgruppen deltog Gränsbevakningsväsendet, kommunikationsministeriet, försvarsministeriet, Finavia, Trafiksäkerhetsverket, Trafikverket och Finlands miljöcentral.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*