En fotograf som betonar turens betydelse för en bra bild

LEGEND. ”Jag vaknar inte på morgonen med målsättningen att vara rolig. Det är helt enkelt mitt sätt att se på saker”, sade Elliott Erwitt nyligen till svenska tidningen Kamera&Bild. Foto: Alessio Jacona.

Tåren i Jackie Kennedys flor. Pojken i lastbilens skugga. En marscherande mexikansk barnorkester. Hundar och människor på Copacabana beach.

Ögonblicksbilder, fotografier som varit möjliga att ta endast en kort stund, från rätt vinkel. Elliott Erwitt är en man som väldigt ofta varit på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Ett imponerande urval av den amerikanska fotografens bilder ställs för närvarande ut i konstmuseet Veturitalli i Salo. ”Lokstallet” har utmärkt sig de senaste åren med de bästa fotoutställningarna i Finland. Utställningen med Erwitts bilder öppnades för en tid sedan, men pågår till början av februari – och är verkligen värd ett besök.

Missa inte videon med en intervju av 89-åriga Erwitt. Den kan vara en bra start på hela besöket. Den ger en bild av ett stenhårt proffs, ett proffs som också verkar vara en riktig filur.

Intressant är hur han själv betonar turens betydelse, att bara råka vara på rätt plats.
Så skedde då Erwitt var i Moska sommaren 1959. Han hade fått uppdraget att fotografera för kylskåpstillverkaren Westinghouse på den amerikanska industrimässan. Mässan, med allt från kök och bilar till konst, pågick i sex veckor och lockade tre miljoner besökare.

En dag dök Rysslands president Nikita Chrusjtjov upp, tillsammans med USA:s vicepresident Richard Nixon. De två betedde sig mycket stroppaktigt och arrogant mot varandra, då de ställde sig rakt framför Erwitt, där de käbblade på ett högst icke-statsmannaaktigt sätt. Bilderna spreds över hela världen. Det samma gällde de bilder Erwitt tagit av en militärparad och missiler på Röda torget, där han egentligen inte hade lov att vara.

Erwitt hade köpt sin första kamera som tonåring och försörjt sig med att fotografera sedan dess. När han var klar med sina studier värvades han 1950 av den kända fotografen Roy Stryker för att dokumentera Pittsburg, för stadens utvecklare.

Med en Leica IIIC och en Rolleiflex tog han i Pittsburg sina första ikoniska bilder, som ”pojken med pistolen”, som finns i Salo.

Nyligen hittades faktiskt 18 000 negativ från Strykers projekt, många av dem tagna av Erwitt. Negativen hade ratats men erbjuder nu en otrolig insikt i hur industristaden såg ut.
1951 blev det militär tjänstgöring i Tyskland. Där vann Erwitt en bil i en fototävling. Med den reste han runt och utvecklade sig ytterligare som fotograf. Det var nu han träffade legenden Robert Capa, som senare knöt honom till bildbyrån och kooperativet Magnum. Grunden för Erwitts karriär var lagd.

En rundvandring i Salo ger en känsla av att Erwitt har varit överallt. Han lyckades åka till Kuba under en tid då landets relationer till USA var som kallast. I Kuba träffade och fotograferade han både premiärminister Fidel Castro och revolutionären Che Guevara.
Erwitt förevigade många filmstjärnor. I Salo finns en fascinerande bild där Marilyn Monroe är omgiven av skådespelarlegender. Här hänger också det kända fotografiet av regissören Alfred Hitchcock och skådespelaren Vera Miles. Miles hade huvudrollen i Hitchcocks film ”Fel man” (vars filmaffisch i sin tur för tankarna till Erwitts spegelstudier, detta bara som en sidokommentar).

Den lekfulla sidan av Erwitt är också välrepresenterad: När man skapat en karriär kan man väl ta sig friheter, känns det som. Erwitts glada dokumentation av naturistboomen på 1960- och 1970-talen känns tidstypiskt frigörande, men det är bilderna ur hundperspektiv som får en att nästan skratta högt. Erwitt hittade inte på detta chihuahuaperspektiv, men han har nog bidragit kraftigt till genren.Vissa av Erwitts fotografier kräver tid: först då upptäcker man de detaljer som ger en aha-upplevelse som förändrar hela bilden.

Erwitt har själv sagt så här:

”Mitt yrke är proffsfotografens, mitt kall är amatörfotografens.”

Det är ungefär så som det känns också då man vandrar runt i Salo. Här finns alla dimensioner av ”ögonblickets mästare”. Det enda man kunde önska sig är lite fler stolar i salarna, så att det skulle vara lättare att ta tankepauser för att insupa alla intryck.

 

Veturitalli

  • Utställningen ”Elliott Erwitt, Retrospective ” pågår till den 4 februari.
  • Museet på Mariankatu 14 är öppet tis–fre kl. 10–18 och lör–sön kl. 11–17. Stängt 23–26.12 och 31.12.

 

Elliott Erwitt

  • Föddes 1928 i Paris. Hans föräldrar var ryska emigrantjudar.
  • Familjen flyttade till USA 1939, först till New York, sedan Los Angeles, där Erwitt (bilden t.h.) studerade fotografi.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*