Elektra risas och rosas

Upplevt förseningar. Margaretha Fransén från Norrskata säger att färjan fungerat bra, men att tidtabellen inte håller när det är många bilar på färjan. Foto: Andrea Södergård

Den första sommaren med Elektra börjar så småningom lida mot sitt slut och bilkön vid Prostvik är trafikanterna för det mesta nöjda med den nya hybridfärjan.

En av dem som ska ta sig över färjpasset i dag är Margaretha Fransén från Norrskata.

– Färjan har fungerat rätt så bra, men det har varit lite mankemang. Ibland har den stått still och servats, säger hon.

Fransén berättar att när det är många bilar tar det så lång tid att lasta och lossa att färjan inte håller tidtabellen.

Även Matthew Fagerholm från Nagu har upplevt att färjan försenats.

– Om det är många bilar tar det för länge att lasta och lossa. Då kan det ibland falla bort en tur i timmen, säger han.

Fagerholm åker över färjpasset nästan varje dag.

Han tycker ändå att färjan har bra kapacitet och att det är gott om utrymme i filerna.

– Köerna löper smidigare och det bildas inte köer på samma sätt nu som tidigare. Men det går inte snabbare, säger han.

Fagerholm tillägger ändå att han har förståelse för att inställningarna tar tid.

– Det är klart att det är mycket justeringar i början. Det tar säkert ett år ännu innan det löper helt och hållet, säger han.

Trots kritiken mot tidtabellerna är de flesta färjpassagerare ÅU pratat med nöjda med den nya färjan.

Åker färja nästan varje dag. Matthew Fagerholm från Nagu säger att han förstår att justeringarna på hybridfärjan Elektra tar tid. Foto: Andrea Södergård

Eija Heiskanen från Åbo är särskilt nöjd över trafikljusen på färjan och att Elektra saknar hyllor.

– Det är en bra färja. Jag gillar att man inte måste köra upp på ramparna, säger hon.

Heikki Dhyring från Vanda besöker Nagu några gånger i året och även han har märkt en positiv förändring tack vare Elektra.

– Det är inte längre lika långa köer som det var i början av sommaren och nu när de fått laddningen att fungera så är det bra, säger han.

Från Polen till Pargas

Oktober 2015: Finferries beställer Finlands första hybridfärja från det polska varvet S.A Crist i Gdynia i Polen. Siemens står för tekniken. S.A Crist vann anbudstävlingen över tolv andra europeiska varv, däribland några inhemska.
November 2015: Varv i Sydvästra Finland är irriterade över att Finferries valt ett utländskt varv. Finferries försvarar valet med att det i längden blir billigare för skattebetalarna.
Juni 2016: S.A Crist misstänks utnyttja nordkoreanska arbetare och tvinga dem jobba under slavliknande förhållanden. Misstankarna väcks efter en holländsk rapport och tysk tevedokumentär. Varvet förnekar anklagelserna. Finferries ger revisionbyrån KPMG i uppdrag att utreda arbetsförhållandena på varvet
Augusti 2016: KPMG:s utredning publiceras och det visar sig att anklagalserna mot varvet varit falska. Varvet har behandlat de nordkoreanska arbetarna i enlighet med internationell arbetsrätt.
December 2016: Namnet Elektra tillkännages.
18 maj 2017: Elektra bogseras från Polen till Pargas.
29 maj 2017: Elektra förs till Aura å där hon döps av kommunikationsminister Anne Berner som är färjans gudmor. Samma dag är färjan öppen för allmänheten.
16 juni 2017: Elektras skjutsar de första passagerarna från Pargas till Nagu. Ursprungligen var det meningen att Elektra skulle ha inlett trafiken redan några veckor innan, men justeringar tog längre tid än väntat.
11 juli 2017: Elektra är ur trafik i ungefär sex timmar. Orsaken är ett elektriskt fel som hittas under en justering.

Rosin: Förseningarna beror på ovana

Mats Rosin.

Mats Rosin, vd på Finferries, är nöjd över första sommaren med Elektra. Just nu börjar de flesta finjusteringarna var klara, säger han.

– Jag tycker den har gått bra. Vi har haft en del justeringar av tekniken, men det mesta börjar vara avprickat. Om man tänker efter att det är en splitterny hybridfärja och första året kom mitt i sommaren, så har det gått bra, säger han.

Justeringarna tog längre tid än väntat och Elektra kom i trafik två veckor efter det ursprungliga premiärdatumet. De utdragna inställningarna av färjan beror på att det är många komponenter som ska samarbeta med varandra.

– Färjan är avancerad. Dieseldriften och den elektriska driften, batterierna, hybridlösningen och laddning från land ska löpa automatiskt i alla situationer. Siemens har nog fått jobba en hel del. Men jag tror att trafiken börjar löpa bättre hela tiden, säger han.

Rosin och många andra med honom berömmer färjans kapacitet som är beräknad att hålla för nittio bilar. Men en del resenärer har klagat på att det stora antalet bilar gör att lastning och lossning fördröjer tidtabellen. Rosin är medveten om problemet.

– Vi har varit försenade några gånger och det beror på att allt är nytt och alla är lite ovana. Vi kan säkert förbättra vissa rutiner och det är något vi fokuserar på, säger Rosin.

Ett annat problem vid lastningen är att folk öppnar bildörrarna genast de kört ombord och färjan ännu lastas. Det leder till att bilen bakom bromsar vilket gör att lastningen stannar upp.

– Det där ska vi nu sätta ut skyltar och mer information om, säger Rosin.

Elektra har fått mycket uppmärksamhet eftersom hon är Finlands första eldrivna hybridfärja. Under den första sommaren har man ändå inte kunnat köra så mycket på el från landnätet som man önskat.

– Laddningen har varit igång sedan början, men tidvis har vi producerat elen med dieselgeneratorerna ombord. Vi har kört mycket mer på diesel den här sommaren än vi kommer att göra i framtiden. Färjan är ändå energieffektiv fast man kör den på diesel, säger Rosin.

Ännu ett par veckor efter att Elektra kom i trafik så hände det att färjan stod still några timmar. De flesta gångerna berodde det på planerade justeringsavbrott och inskolning av personal, men ett par gånger var det oplanerade avbrott på grund av tekniska problem som upptäcktes vid justeringarna. Färjan togs ur trafik av säkerhetsskäl.

– Jag följer upp det personligen morgon och kväll och nu de här senaste veckorna har det inte varit någonting, säger Rosin.

Färjpasset fortsätter att trafikeras av två färjor hela vintern. Förutom Elektra turas man om med Sterna och Falco. Nattetid kör fortsättningsvis en färja.

Hur länge tror du det ännu tar innan alla justeringar är gjorda?

– Jag är den eviga optimisten så jag trodde då i våras att justeringarna skulle ta några veckor. Nu börjar jag igen vara ganska optimistisk. Vi är ganska nära i månadsskiftet augusti-september, men osvuret är bäst, säger Rosin.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*