Ekologiska skönhetsprodukter vinner terräng

Ekokosmetolog. Sanna Kaskinen bytte syntetiskt mot ekologiskt av hälsoskäl. Foto: Andrea Södergård

På ekosalongen Hemmotteluhuone sinulle på Sirkkalagatan i centrum av Åbo tar Sanna Kaskinen betalt av sin senaste kund. Sedan mer en tio år tillbaka har hon varit ekokosmetolog. Hon övergick från syntetisk till naturlig kosmetika av hälsoskäl.

– Jag blev sjuk av att jobba på en vanlig salong. Jag funderade om jag skulle byta bransch helt och hållet eller om jag måste forma arbetet så att jag kan göra jobbet och vara frisk, säger Kaskinen.

Sen fem år tillbaka har hon jobbat på salongen på Sirkkalagatan. På salongen jobbar också en ekofrisör och en frisör som jobbar med syntetiska produkter.

Att vara ekokosmetolog innebär att Kaskinen bara använder naturligt rena råvaror och dofter som är godkända enligt ekocertifikat.

I dag finns ingen särskild lagstiftning som reglerar vad som får klassas som ekokosmetik och ekologiska hygienartiklar. På EU-nivå går det under samma förordning som syntetiska produkter.

Istället sker certifieringen genom olika intresseorganisationer. Kriterierna för vad som är en renodlat ekologisk produkt är olika från land till land, vilket kan göra det svårt att hitta genuint ekologiska produkter.

Under Kaskinens år i branschen har Åbobornas inställning till alternativa skönhetsprodukter förändrats.

– Vi jobbade med ekokosmetika innan det blev trendigt. Det var svårt i början och folk var skeptiska till jobbet vi gjorde. Vi fick lätt en hippiestämpel, säger Kaskinen.

Nu har antalet kunder ökat och det har gjort att flera ekosalonger har poppat upp i Åbo centrum.

Just nu finns fyra salonger på en radie av två kilometer och en av dem är Ekokampaamo Ekomama i korsningen mellan Slottsgatan och Skolgatan. Salongen drivs av Noora Tammi, som förutom ekofrisör och ekosminkös är utbildar nya ekofrisörer.

Hon intygar att trenden med ekologiska skönhetsprodukter nu kommit till Åbo.

– Åboborna har vaknat och nu är efterfrågan på ekologiska produkter stor, säger hon.

Som företagare har hon känt av boomen och nu kan kunderna få vänta två veckor på en tid till salongen.

För Tammi är det ekologiska tänkandet en livsnerv i hennes företag.

– All inredning jag har här är återvunna möbler. Den här soffan är mina föräldrars som jag klätt om. Speglarna har jag gjort själv. Frisörstolarna är second hand, säger hon.

Intresset för naturkosmetik växte ur hennes intresse för miljö och natur.

– Min mormor var en örtmormor som stekte nässelplättar. Jag har alltid levt nära naturen och sedan jag fått barn har intresset för hälsa bara vuxit, säger Tammi.

I hennes kundkrets finns allt från studerande till pensionärer. En del är veganer eller vegetarianer som vill dra det ekologiska tänket ett steg längre.

En del har just upptäckt ekologisk kosmetika. En del är brudar som vill ha en ekologisk brudkamning.

Tammi säger att relationen mellan de fyra salongerna är god. Kunderna räcker till och om det är fullt på en salong, rekommenderar man andra.

– Vi peppar och stöder varandra. Jag har till exempel god kontakt med Mia på Pure Orange, säger Tammi.

Ekofrisör. Noora Tammi vill sprida kunskapen om ekologisk hårvård.

Den ökade efterfrågan på naturliga skönhetsprodukter och ekotjänster har både positiva och negativa sidor.

Å ena sidan har produkterna blivit bättre så att även professionella frisörer kan använda dem utan att göra avkall på kvalitén, säger Sanna Kaskinen på Hemmotteluhuone sinulle.

Å andra sidan har marknadsföringen blivit mer aggressiv.

– Kvinnor är på sätt och vis offer för marknadsföring. Det ska alltid vara något nytt och annorlunda. Det skulle vara bra om konsumenten funderar vad de använder och varför de använder det, säger Kaskinen.

Hon jobbar med att få kvinnor att acceptera sitt utseende och fråga sig hur mycket produkter de verkligen behöver. Det är en stor skillnad från när Kaskinen utbildade sig till

kosmetolog då hon lärde sig att istället skapa ett behov hos kunderna.

– Man lär människor att de behöver en arsenal av produkter och att varje enskild hudfläck behöver en egen kräm, säger hon.

Kaskinen vill lära kunderna att inte konsumera så mycket skönhetsprodukter.

– För många kunder är det en överraskning att jag inte säljer ögonkräm, men då brukar jag säga att man inte behöver det. Ta avokadoolja istället, säger Kaskinen.

Tammi nämner en annan negativ sida av att ekotrenden slagit igenom.

– Allt som sägs vara ekologiskt behöver inte vara det. Det behövs kunnig personal som kan guida kunden till rätt sorts produkter.

Kaskinens kunder kommer till salongen av olika anledningar.

En del är allergiska mot syntetiska produkter, medan en del har syntetiska produkter hemma, men kommer till salongen för behandling. En del vill leva så naturvänligt som möjligt, medan andra i första hand fokuserar på hälsa.

– Sällan tänker kunderna att man räddar haven när man använder naturlig kosmetik utan i första hand tänker de på sin egen hälsa. Men jag ser till hela kretsloppet, säger Kaskinen.

Även Noora Tammi hoppas att konsumtionen av kosmetika ska gå mot det ekologisk hållet eftersom miljön och människors hälsa är nära sammankopplade.

– Vissa frågar sig hur en liten företagare kan påverka i det stora hela. Men även med små medel kan man göra förändringar, säger Tammi.

Läs även: Ekotrend sporrar till konsumtion

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*