Dubbar gör det tryggare – många är nyfikna på hur systemet klarar vintern

Det känns nog i fingrarna att jag bytt många däck, säger Niclas Larjoranta. Foto: Stefan Holmström

Ett femtontal gula cyklar står i en hall på Axelsvägen i Storheikkilä.

Här finns depån för Föllärit-lånecyklarna i Åbo.

Somliga är inne för reparation, andra för däckbyte. Niclas Larjoranta och Miki Kanerva är fullt sysselsatta.

– Det har tillsvidare blivit tjugo cyklar i dag. Det känns nog i tummarna, säger Larjoranta.

Totalt trehundra cyklar – det betyder sexhundra vinterdäck. Och lika många däck som ska monteras av. Det är högsäsong på samma sätt som i bildäcksaffärerna.

Larjoranta och Kanerva är rekryterade för att Rolans underhållsteam i Åbo ska ha tid för det egentliga service- och logistikarbetet bakom lånecykelnätverket.

– Det här ska väl vara avklarat på två veckor, tror Larjoranta, och kränger av ytterligare ett däck.

Mika Kanerva monterar däck med van hand. Foto: Stefan Holmström

Föllärit är en ny nisch för Esboföretaget Rolan, som specialiserat sig på underhåll av så kallade intelligenta trafikformer, såsom lånecykelsystem.

Företaget producerar också innovativa trafiktjänster för företag, städer och privatpersoner. Ett av Rolans varumärken är tjänsten Autotalkkari, ”bilgårdskarl”.

Rolan räknar med tillväxt inom delningsekonomi och nya intelligenta trafikformer. I Åbo ligger fokus just nu på att göra cyklarna redo för vintern.

Lånecyklar i riktiga vinterförhållanden är inget som någon annan sysslar med, säger Veli Tuominen, Åboteamets ledare.

– Det är många som tittar på oss just nu.

 

LÄS OCKSÅ

Veli Tuominen ser till att Föli-cyklarna fungerar och finns på rätt plats

Flera finska städer på väg att ta i bruk egna lånecyklar

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*