Det kvittar om Åbo väljer spårvagn eller buss – ministeriet ger i dagsläget inga löften om statligt stöd

Inga löften i det här skedet. I dag tar stadsstyrelsen i Åbo ställning till om kollektivtrafikutredningen ska sändas på utlåtanderunda eller inte. Tanken är att fullmäktige ska fatta ett beslut i vår, men i så fall blir det utan löften om statligt stöd. ÅU-foto

Om fullmäktige i Åbo i vår fattar ett beslut om hurdan kollektivtrafik som bäst stöder stadsutvecklingen – det vill säga om det blir spårvagnar eller eldrivna dubbelledade bussar – så gör man det utan löften om statligt stöd.

Stödet finns inte i någon budget, vilket gör det omöjligt för Kommunikationsministeriet att i det här skedet ge några löften, säger Risto Murto, trafikråd på ministeriet.

Om Åbo beviljas ett stöd så är det ett beslut som fattas under nästa regeringsperiod, säger Murto.

Beslutet kommer bland annat att utgå från den rapport om hur vägnätet ska finansieras som en parlamentarisk arbetsgrupp presenterade i slutet av februari.

Därmed verkar Samlingspartiets fullmäktigegruppordförande Olli A. Manni få rätt. I ÅU förra veckan sa Manni att frågan om stödet troligen får ett svar efter nästa års riksdagsval.

Åbos tjänstemannaledning har antytt att också bussalternativet har fått positiva signaler från ministeriehåll.

Murto säger trots allt att inga officiella förhandlingar om saken har förts mellan ministeriet och Åbo stad.

Tjänstemännens förhoppningar grundar sig på det avtal om markanvändning, boende och trafik som staten har med Åboregionen. Det avtalet är i kraft ännu i år.

Det var ett sådant avtal som ledde till att staten stödde Tammerfors med 30 procent av kostnaderna när man investerade i nya spårvägar.

Men det finns inget i Åboregionens avtal som per automatik gör att politikerna kan lita på ett statligt stöd.

Varje stödbeslut tas från fall till fall och i Åbos fall kommer inga avgörande beslut tas före riksdagsvalet nästa år.

Bland spårvagnsförespråkarna finns ett antagande om att staten enbart stöder spårvagnstrafik, inte busstrafik. Kan du bekräfta det?
– Nej. Det statliga stödet går till infrastrukturen, inte till spårvagnar eller bussar. Stödet kan också användas till depåer. Vad jag förstått så skulle bussarna som Åbo överväger kräva ny infrastruktur. Därför finns det inget i det alternativet som per automatik hindrar ett statligt stöd.

Det betyder att Åbo kan ansöka om statligt stöd för att bygga de skilda körfiler som är tänkta för de så kallade superbussarna, eller så söker man om stöd för att bygga spårvägar.

Stadsstyrelsen i Åbo behandlar i eftermiddag den kollektivtrafikutredning som ska ligga till grund för besluten i Åbo fullmäktige.

Utredningen har bordlagts eftersom partierna vill ha svar på frågor om utredningen, bland annat varför spårvagnsalternativet beräknats vara så mycket dyrare än det som genomförs i Tammerfors.

Stadsstyrelsens medlemmar har fått svar av tjänstemännen per e-post, men svaren ingår inte i den offentliga föredragningslistan. De gröna kommer att föreslå att svaren görs offentliga.

LÄS OCKSÅ: Förslag: låt spårvagn och buss tävla om trafikavtal

Busslobbning i Åbo snuddar vid partitillhörighet och släktband

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*