Den nya bilbesiktningen i Pargas har tagits väl emot

Inga problem här. Besiktningsman Rami Lammi vid besiktningsstationen i Pargas hittar inga fel på just den här bilen. Foto: Mikael Heinrichs

Både Erik Hellberg på verkstaden och besiktningsfirman är nöjda med hur man kommit igång.

I torsdags passerades milstolpen på hundra besiktade bilar i Hellbergs bilverkstads utrymmen på Norrbyåsen. Verksamheten i A-katsastus regi har varit igång i ungefär tre veckors tid.

Från A-katsastus är det besiktningsförmannen Janne Koskelainen som håller i trådarna. Han basar för tre av bolagets besiktningsstationer: Offerkällsgatan i Åbo, Mylly i Reso och från och med september också det nya Pargaskontoret.

– Det var under försommaren som diskussionerna tog fart på nytt. Vi har redan tidigare diskuterat ett samarbete och tanken var att komma igång redan till sommaren, men officiell öppning blev det först den 20 september. Vi ville vara säkra på att allting fungerade som det skulle innan vi började med marknadsföringen, säger Koskelainen.

Ett kontor i Pargas har funnits i planerna också tidigare, men det var på den tiden då besiktningsstationerna hade skild kontorspersonal.

– Målsättningen är att erbjuda kunder i Pargas och skärgården besiktningstjänster på den egna orten. Vi hade tidigare verksamhet under några dagar i månaden i Nagu, men det visade sig inte så fungerande. Sett till befolkningsunderlaget är Pargas ändå en tillräckligt stor tätort för att en station som håller öppet fem dagar i veckan med en anställd ska gå runt, konstaterar Koskelainen.

Enligt Koskelainen kommer stationen att hålla öppet året om och det blir inte fråga om att stänga stationen till exempel under semestertider.

– Vi är riktigt nöjda med mottagandet de första par-tre veckorna då vi haft över 100 kunder. Meningen är att besiktningsmannen ska vara fullt sysselsatt medan han är på plats.

För besiktningsmannen Rami Lammi är jobbet i Pargas samtidigt ett effektivt språkbad.

– Då jag tidigare jobbade på besiktningsstationen i samband med köpcentret Mylly i Reso talade jag svenska kanske 2–3 gånger i veckan, men här är ungefär hälften av kunderna svenskspråkiga. Jag talar nog svenska, men märker att det är litet rostigt ibland, medger han.

Men övning ger färdighet och han behärskar den tekniska terminologin på båda språken.

Vilka är de vanligaste problemen med bilarna här?

– Med den lilla erfarenhet jag har från de här veckorna skulle jag säga att det oftast handlar om kulleder och styrstagsändor. Belysningen brukar folk däremot ha i skick, men hur lyktorna är riktade lämnar ibland en del att önska. Det beror sannolikt på att man kör på sämre vägar och sandvägar. Att folk oftare har koll på belysningen hänger säkert ihop med att det finns många vägavsnitt utan belysning och då har man bättre koll på det.

Verkstadsföretagaren Erik Hellberg hade som förutsättning att få en besiktningsman som kan betjäna på båda språken.

– I nåt skede hade jag till och med planer på att inleda besiktningsverksamhet i egen regi, men då A-katsastus hörde av sig blev det aktuellt med att hyra utrymmen åt dem istället. Det här kompletterar vårt tjänsteutbud, alla måste trots allt besikta bilen nån gång.

I Pargas utförs årsbesiktningar för person- och skåpbilar samt lätta släpvagnar, OBD-mätningar, utsläppsmätningar och eftergranskningar. Andra besiktningstjänster sköts inte i Pargas – åtminstone i nuläget.

– I och med att hallens takhöjd medger det kan vi också besikta husbilar här. Det enda som sätter begränsingar är egentligen axelmellanrummet, är det över 4,3 meter kan vi inte lyfta upp dem, säger Hellberg.

Nöjd kund. Yngvar Strömborg med besiktningsintyget i handen. Foto: Mikael Heinrichs

Pargasbon Yngvar Strömborg besiktade sin bil i torsdags och är nöjd med att kunna sköta besiktningen på den egna hemorten.

– Det är nog bra att folk inte behöver köra in till S:t Karins eller Åbo. Och det gick ju bra dessutom då bilen gick igenom.

Företaget Helppokatsastus har en besiktningsstation i Nagu som håller öppet en dag i månaden.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*