Den första majblomman såldes för 110 år sedan

Foto: Folkhälsan

Nästa vecka startar majblomsförsäljningen.

Från och med en 29 mars till mitten av maj säljs den traditionella majblomsnålen och -pinset.

Majblomman, Folkhälsans äldsta välgörenhetsmärke, firar i år 110-årsjubileum i Finland.

Den introducerades av Greta Klärich, eldsjälen som också initiativtagare till Mjölkdroppen i Finland, en föregångare till dagens rådgivningar.

Det första majblomsmärket såldes i Finland år 1908, för att finansiera Mjölkdroppens verksamhet.

I nästan fem decennier arbetade Greta Klärich för att förbättra förhållandena för dem som har det svårast i samhället.

Efter att Mjölkdroppens verksamhet upplöstes tillföll rätten till majblomman Folkhälsan.

Ifjol sålde ungefär 3 000 barn runt om i Svenskfinland majblommor. Försäljningen sköts huvudsakligen av skolbarn.

Årets majblomma är guldgul och svart. Vinnaren i årets designtävling, 12-åriga Elina Hall från Göteborg, inspirerades av en humla när hon planerade sitt bidrag till majblomstävlingen.

Majblomman finns också till försäljning i Folkhälsanhusen och i Luckorna.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*