De som köper dieselbil blir inte fler

DIESELDRIVEN. Dieseltekniken utvecklas kraftigt så den borde vara okej också i framtiden, tror Hannu Kokkonen från Åbo, stugägare i Pargas.

För några år sedan ansågs dieseldrivna bilar vara framtidens fordon. Nu förutspår många att de nästan slås ut.

Försäljningen av dieselbilar i Finland har inte återhämtat sig efter toppåret 2008. När skillnaden mellan bensin- och dieselpriserna krympte försvann också moroten att välja diesel.

Det är andra aspekter som avgör bilvalet, framgår det då ÅU träffar bilister i Pargas.

– Det var inte bränslet som avgjorde, utan priset på bilen, säger Pargasbon Joann Wikman.

Bilköpet blev av då Wikman tröttnade på att jobbpendla med buss till Åbo.

– Det blev så långa dagar med bussbyte att det var enklare med egen bil.

Numera har Wikman kortare arbetsväg då hon arbetar i S:t Karins och kör så lite att frågan om bränsle saknar relevans.

Läget är det samma för Åbobon Hannu Kokkonen, som var i Pargas för att kolla att allt vara okej på stugan.

Han bytte nyligen till diesel.

– Förbrukningen är mindre men jag kör så lite att den ekonomiska nyttan går på ett ut.

Orsaken till att han valde diesel var att det var ett klart förmånligare motoralternativ. En bensinmotor i samma bilmodell hade kostat mycket mer, säger Kukkonen.

Han dömer ut tanken på nya avgifter i form av de gps-baserade vägavgifter som föreslagits av kommunikationsminister Anne Berner (C).

– Varför kan man inte slå ut nya avgifter på bränslepriset? Det skulle vara ett enkelt system. Varför ska saker göras onödigt komplicerade?

Försäljningen av dieselbilar i Finland har inte återhämtat sig efter toppåret 2008.
* antalet nyregistrerade bilar 2016 gäller januari-november.

Dieselbilister kan sannolikt vänta sig högre miljöavgifter, hur de sedan än uppbärs. Ett av världens ledande strategikonsultföretag, tyska Roland Berger, förutspår att det rentav blir svårt att klara av framtida utsläppskrav.

FOKUSERAD. Bränslet var inte avgörande då Joann Wikman från Pargas nyligen köpte sin bil.

Det finns därför biltillverkare som redan nu förbereder sig på att minska tillverkningen av dieselbilar. Enligt nyhetsbyrån Reuters räknar Renault med att dieseltekniken marginaliseras.

– Att satsa på diesel var ett misstag och vi ska göra det ogjort, sade Frankrikes dåvarande premiärminister Manuel Walls redan 2014.

Samma år konstaterade ändå den finländska SEO-kedjans vd Hannu Laitinen att diesel är framtidens bränsle.

Utvecklingen i det övriga Europa går mot fler förbud. I Paris, Madrid och Aten har man som mål att helt förbjuda dieselbilar 2025.

Tyskland hör till länderna med de största problemen med kväveoxider i stadskärnorna. I fjol försökte man få till stånd en lagändring så att städer med borgmästarbeslut kunde bannlysa alla dieselbilar samt alla andra fordon som inte uppfyller de strängaste Euro 6-normerna.

Jochen Flasbarth, statssekreterare vid Tysklands miljödepartement, stoppade reformen. Ett förbud är ändå oundvikligt på sikt, har Flasbarth sagt. Volkswagenchefen Herbert Diess tror att nya utsläppskrav höjer priset på varje dieselbil med 2 000 euro.

I Finland ser man en annan utveckling. VTT-forskare har uppskattat att uppgraderingen av dieselbilar skulle kosta kanske 800–1000 euro per fordon. Vid Neste, som satsar hårt på biobränsle. tror man också på diesel.

– Det är uttryckligen till diesel som Europas bilindustri sätter sitt förtroende, eftersom de framtida bränsleförbruknings- och koldioxidgränserna är svåra att nå med bensinmotorer, särskilt i medelstora eller stora bilar, anser Seppo Mikkonen, sakkunnig vid Nestes teknologicenter (Taloustaito, 24.2.2016)

KOSTNADER. Avgifter och skatter borde vara mer rättvisa enligt hur mycket man kör, säger Christian Höglander från Korpo.

I det övriga Europa fokuserar man ändå på kväveoxider och misstankarna om att dieselbilarnas verkliga utsläpp i praktiken ändå är mycket högre än vad tillverkarna uppger. Frankrikes regering meddelade i november att Renault och Volkswagen måste komma med pålitliga utsläppsdata, annars stoppas deras försäljning av dieselbilar.

Om dieselbilarna slås ut handlar det om en stor marknadsomvälvning, eftersom hälften av de europeiska personbilarna är dieseldrivna. I Finland är andelen av de nysålda lite på 34 procent – i Åboland knappt 29 procent. Som mest var dieselbilarnas andel ändå 49,6 procent av de nya personbilarna.

– De små dieselbilarna kanske försvinner, men dieseltekniken utvecklas hela tiden, säger Hannu Kokkonen.

TANKFULLT. – Diesel blir lönsamt först om jag kör mer, tror Klas Salminen från Pargas, som tycker att bilister betalar nog med avgifter redan nu.

Vid en annan pump står Christian Höglander från Korpo och tankar dieselolja.

– Det är bekvämare för det finns vridmoment och kraft och så är den också så ny att den är utsläppsfattig.

Höglander har själv hört att mindre dieselbilar kan vara på fallrepet. Han anser ändå att utsläppen är så låga att det inte borde vara ett bekymmer. Skatte- och avgiftssystemen utdömer han, likaså idén om vägavgifter.

– Det är på tok. Det borde vara så att de som kör betalar, så det kan tas i priset på bränslet.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*