Dags att satsa på turismen

De senaste dagarna har vi fått läsa om resemässan i Helsingfors. Innan jul gav tidskriften Time ut en lista över de femtio bästa resmålen i världen år 2018. På plats 13 låg Åbolands skärgård och också Åbo stad fick ett hedersomnämnande. Time bekräftar i sin artikel det vi åbolänningar länge har vetat – att den åboländska skärgården är en av de vackraste och mest unika platserna i världen. Frågan är om tillräckligt många andra vet det.

Trots att turismen har fått ett uppsving i Finland så ligger vi fortfarande efter våra nordiska bröder och systrar. Enligt Visit Finlands statistik så reser de flesta turisterna till Sverige (29 procent), Danmark och Norge (bägge 22 procent) medan Finland kniper endast 14,5 procent av turisterna. Lilla Island har gått upp till 11 procent och ökar med över 30 procent årligen.

Hemligheten bakom Islands framgångssaga ligger enligt många i det samarbete som man har gjort både inom resebranschen men också i samhället som helhet. Medan man i Finland på många håll konkurrerar med enskilda tjänster så har islänningarna slagit ihop dem, samarbetat och skapat paket som intresserar.

Liknande arbete har gjorts i Lappland vilket också syns. De utländska övernattningarna i Lappland ökade med över 18 procent år 2016 medan de i Egentliga Finland klättrade fyra. Resebranschen har snabbt svarat på den ökade efterfrågan och beslutsfattare på behovet av ny infrastruktur.

Det finns inget som säger att Egentliga Finland, med en unik skärgård och Finlands äldsta stad, inte skulle kunna uppnå liknande resultat. En ökad turism skulle gynna regionen i form av flera arbetsplatser och nya affärsmöjligheter. Enligt arbets- och näringsministeriet innebär en euro spenderad på turism 56 cent för övriga sektorer. Turismen skulle lägga skärgårdstrafiken högt på agendan och stärka kraven på välfungerande infrastruktur. Den skulle öka flygtrafiken till Åbo flygplats och göra den mer attraktiv också för reguljära rutter – något som lokala företag har efterlyst länge.

Det finns alla möjligheter för turismen att växa i vår region. För att den ska göra det behövs ett bredare samarbete och en gemensam syn på framtiden. Det kräver företag och beslutsfattare som är villiga att samarbeta över kommungränser och konkurrenter emellan. Egentliga Finland har alla möjligheter att bli en av de mest betydande regionerna för turism i Finland – tillsammans kan vi stärka hela regionen.

Ida Schauman
Ordförande
SFP i Åbo

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*