Costa Smeralda byggs klar på två år

Costa Cruises nybygge är 337 meter långt och 42 meter brett. Kryssningsfartyget kan ta 6 550 passagerare. Pressbild

På onsdagen startade byggandet av Costa Cruises nybygge vid varvet i Åbo.

Kryssningsfartyget drivs med flytande naturgas, eller LNG, och levereras 2019.
Varvet Meyer Turku bygger två nya fartyg åt det italienska rederiet, och systerfartyget levereras två år senare, också det LNG-drivet.

Costa Cruises vd Neil Palomba var på plats då den första plåten till kryssningsfartyget skars.

Han meddelade att nybygget ska heta Costa Smeralda.

–De här båda fartygen är verkliga innovationer som gör att kryssningsbranschen får en ny standard. De är bland det första kryssningsfartygen som drivs med LNG och ger ytterligare fart åt utvecklandet av grön teknologi i branschen, säger Palomba.

Meyer Turkus vd Jan Meyer är nöjd.

–Vi har två år av intensivt planeringsarbete bakom oss i samarbete med rederiet. Slutresultatet är en helt ny fartygsmodell med en helt ny teknologi, säger Meyer.

Kryssningsfartygen i Costa-serien är större än de kryssare som senast har byggts vid varvet.

Produktionen av fartygen har krävt nyinvesteringar värda 185 miljoner euro.

Nybygget Costa Smeralda är 337 meter långt och 42 meter brett.

Ombord finns plats för 6 550 passagerare och 1 650 besättningsmedlemmar.

Fartyget har 2 610 hytter, över 60 procent av hytterna har balkong.

Första plåten skärs till Costa Smeralda. Costa Cruises vd Neil Palomba sitter vid spakarna. Pressbild

 

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*