Bilister uppmanas välja andra rutter

ETT TILL. Under veckoslutet stängs också det här körfältet på Helsingfors riksväg.

Bilister uppmanas undvika Helsingfors riksväg på avsnittet vid Åbo universitetscentralsjukhus.

– Vi kan inte ge andra råd än att be folk ta tillräckligt stora svängar förbi platsen, säger Kurt Eklund vid Åbo stads trafikcentral.

Trafiken grötar till sig redan nu i rusningstid, men ytterligare ett körfält från Helsingforshållet stängs i slutet av veckan då betongkonstruktioner vid T3-sjukhusbygget. ska rivas.

En möjlighet är att lämna motorvägen tidigare, men i så fall helst före avtaget till Tavastlandsvägen, säger Eklund.

– En möjlighet är att komma in till staden komma längs Nylandsvägen, som har fler körfält och inte stockas så lätt.

På mindre gator, som Lemminkäinengatan, ryms inte många bilar till, säger Eklund.

Rivningsarbetet pågår till hösten. Demonteringen sker stegvis, pelare för pelare, säger Vesa Noutia, direktör vid Lemminkäinen, som är huvudentreprenör för sjukhusbygget.

Det arbete som inleds nu är ändå smått jämfört med som inleds i sommar.

– Då rivs konstruktionerna där som järnvägsspåren går, säger Noutia.

En rapport om den nygjutna betongen, som inte uppfyller hållfasthetskraven, beräknas vara klar i februari.

T3-sjukhusbyggets betongleverantör Rudus kritiserar Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt för det sätt hållfasthetsfrågan har skötts.

– Rudus har trots önskemål inte fått delta i de utredningar som gjorts på T3-sjukhusbygget, enligt ett pressmeddelande.

Rudus uppger också att certifieringsbolaget Inspecta Sertifiointi har synat kvalitetskontrollen vid bolagets lokala betongfabriker i november.

– I inspektionen påträffades inget avvikande. Resultaten är i enlighet med standarder och föreskrifter.

Rudus påpekar att också säkerhets- och kemikalieverket Tukes har rett ut frågan och inte funnit brister i kvalitetspraxis.

Igår meddelade Trafikverkets om nya betongbekymmer. Trafikverket hade nyligen testat arton landsvägsbroar som byggts 2011–2016.

Hållfasthetsbrister hittades i sex av broarna. De närmaste testade broarna var i Masku, men de uppfyllde kraven.

”Broarna har ingen tydlig, gemensam nämnare i fråga om leverantören, entreprenören eller typen av bro”, uppger Trafikverket, som understryker att det är tryggt att använda broarna för normala transporter.

Bristerna innebär ändå en kortare livslängd för broarna. Trafikverket ska nu undersöka de sex broarna noggrannare samt ta fler stickprov på andra orter.

 

Fakta: Det här har hänt

– T3-sjukhuset byggs ovanpå motorvägen och järnvägen i Åbo.

– Betongproblemen uppdagades i september, då en gjutning misslyckades.

– Sjukhuset skulle stå klart i slutet av 2020.

– Nu försenas hela bygget med uppskattningsvis åtta–tio månader

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*