ÅU ETT DYGN PÅ M/S VIKING GRACE: Jan-Eric Öhman från Nagu känner till fartygets varenda vrå

På våren ska utedäcken målas. Ett jobb som Jan-Erik Öhman har ansvar för att blir gjort.

Upp- och nerför branta trappor, genom slingriga korridorer, genom lyckta dörrar.

Jan-Erik Öhman rör sig i delar av fartyget där resenärerna – och säkert även majoriteten av personalen – aldrig kommer att sätta sin fot.

Som båtsman är han arbetsledare för däckspersonalen och sköter om driften av fartyget.

– Hur mycket vatten tog du i Stockholm, undrar befälhavare Henrik Grönvik.

– 183 kubik.

Ett skepp kommer lastat med?

Huvudbildäcket rymmer 1 250 filmeter för tunglast som den här dagen är välutnyttjade.

En snabb koll med överstyrman och Öhman kan rapportera: i dag transporteras 64 lastenheter från Stockholm till Åbo.

Tätt, tätt parkerade står de, långtradarna och kylbilarna. Exakt vad de har för last vet han inte.

– Men till exempel tankbilar eller alltför giftiga transporter tar vi inte, de kan vara lättantändliga.

När föraren inte dyker upp

På kombidäck som endast tar personbilar står den här resan 95 fordon.

Hur vanligt är det att en förare inte dyker upp i sin bil?

– Det händer med jämna mellanrum. Främst i Mariehamn där hamntiden bara är 15 minuter och föraren kanske befinner sig i sin hytt och inte hör att vi närmar oss land.

I de fall finns det verktyg att flytta på fordonet så att de övriga bilarna kan köra i land.

Är det fråga om ett större fordon är det inte lika lätt.

– Då blir det förseningar och förseningar kostar pengar.

Brandvakten patrullerar

Plötsligt skymtar en figur på bildäck. Det är Julia Swahn från Åbo som för tillfället är brandvakt.

En gång i timmen besöker brandvakten bildäck där hon prickar av en av de 46 kontrollerna under rundan som omfattar hela fartyget.

Det blir ganska många kilometer på ett rätt litet område.

Närmare bestämt 20 000 steg under en dag visar telefonens stegmätare.

Tio och en halv timme

Klockan sju börjar Öhman jobba varje dag. Arbetstiden är 10 och en halv timme och innehåller lunchpaus, kaffepaus och en längre paus på eftermiddagen innan Åbo.

– Dagarna på jobb går snabbt.

Det gör också fritiden som tillbringas på Pensar.

– Där har jag ett renoveringsobjekt som aldrig blir färdigt.

Bor på jobbet

Jungman, lättmatros, matros, båtsman.

Så ser Jan-Erik Öhmans arbetshistoria ut i stora drag.

Till sjöss for han 1982 och innan han kom till Grace jobbade han 23 år på Isabella.

– Fördelen med det här arbetet är att arbetsresan är kort då man bor på jobbet.

Under tiden då Grace byggdes var han tvungen att pendla dagligen från Nagu till varvet i Åbo där han var med om byggprocessen.

– Jag sa nog till frun att det här skulle jag inte klara av. Jag vet inte annat än att jobba på sjön.

Målfärg och havsbris

Hissen upp tillbaka och ut på däck. Också de här ytorna har Öhman ansvar för.

Till exempel däcket målas årligen på grund av slitage.

– Nu är det målsäsong, vi vill kunna öppna utedäcken så fort som möjligt.

Havsbrisen sprider doften av målfärg där däckskarlarna avslutar arbetet under en klarblå himmel.

– Så här härligt har vi det!

ÅU ETT DYGN PÅ M/S VIKING GRACE: Jobbet flyter på dygnet runt

ÅU ETT DYGN PÅ M/S VIKING GRACE: Pargasbon Annette Sandholm: Som receptionist hittar man alltid ett gemensamt språk

ÅU ETT DYGN PÅ M/S VIKING GRACE: Kocken Richard Karlsson från Nagu har sin andra familj ombord

ÅU ETT DYGN PÅ M/S VIKING GRACE: Hovmästaren Katja Brander från Björkboda började som buffénisse

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*