Arne Alligator erövrar världen – eller åtminstone Norden
Arne Alligator gör succé på Youtube och når vilken dag som helst milstolpen 20 miljoner tittare.
Varje dag får gruppen kring 100 000 nya klick på Youtube.
Vd Jacob Roos säger att över 80 procent av tittarna nu finns i Sverige. Danskar och norrmän kommer på andra och tredje plats medan de finländska tittarna kommer först på fjärde plats.
– Vi är faktiskt lite häpna själva över hur explosionsartat tittandet ökat. Det var några kändisbloggare i Sverige som uppmärksammade oss, sedan blev vi intervjuade av SVT och en radiostation i Sverige, säger Roos.
Den traditionella låten ”Arne Alligator” har kring 13 miljoner tittare, medan ”I djupaste djungeln” har över tre miljoner.
Som en följd av det stora intresset i Sverige kommer Arne Alligator att flytta fokus till grannlandet i väster.
I juni ordnas en konsert i Stockholm med plats för 1000 åskådare, men Roos säger att en större plats kanske måste ordnas så att fler får plats.
– Varannan dag hör någon av sig och frågar när vi kommer till Sverige. Så vi borde nog få in en turné där, säger Roos.
Ända sedan gruppen gav ut sin första skiva 2003 har språket varit viktigt. 2011 fick de Hugo Bergroth-sällskapets språksporre för sin språkglädje som sporrar barn att leka med ord.
– Kanske en del folk i Sverige tycker att språket förslappats så mycket där, att de gärna låter barnen lyssna på Arne för att lära sig svenska, funderar Roos.
Roos hoppas att Arnes exporterade musik också är ett sätt att sätta finlandssvenskan på kartan, då inte alla nordbor känner till minoriteten i Finland.
– Kanske vi lyckas få svenskar att tänka på Arne Alligator och till exempel Mark Levengood istället för sisu, Kekkonen och brännvin, när de tänker på Finland.
När gruppen uppträder finns alltid Tomas Nyberg, Macke Granberg och Arne Alligator på scenen.
Ibland deltar också orkestern Djungeltrumman. Roos sköter som vd mycket av det administrativa arbetet.
– Trots att det går bra på Youtube är det väldigt små inkomster som kommer därifrån, så vi har knappa resurser att röra oss med. Kulturfondens bidrag är livsviktiga för att vi ska kunna utveckla vår verksamhet, säger Roos.
Förutom finska och svenska har Arne Alligator också sjungit på engelska och ryska.
Ett uppträdande som gruppen gav i S:t Petersburg med en sångare som kan ryska ska ses som ett litet sidoprojekt, det är Norden som är viktigast.
– Men det var roligt att se att barnen blir lika glada av vår musik, oberoende av var den framförs.
Under arbete ligger också en musikanimationsserie på 52 avsnitt. Projektet har påbörjats i år och torde vara färdigt nästa år.
– Vi har valt ut våra 52 bästa låtar. Sedan är det ett dramateam och ett animationsteam som hjälper oss med videoskapandet.
Allehanda prylar kunde vara ett sätt för gruppen att tjäna mera pengar på Arne Alligator, men Roos säger att mumins väg är rättesnöret också för Arne.
– Vi behandlar Arne som ett konstverk och inte som en produkt. Kanske kunde vi casha in snabbare om vi såg honom som en produkt, men å andra sidan känns muminfigurerna fräscha ännu, och de har funnits sedan 1940-talet, säger Roos.
Arne Alligator-gosedjur har ändå funnits och varit populära, men gruppen vill inte beställa en ny sats eftersom det krävs en så stor beställning att den skulle binda onödigt mycket kapital.
– Gosedjuren är ju mysiga, men gör vi flera produkter ska det vara förnödenheter, inte slit och släng-föremål. Vi kommer inte att tillverka platsflygplan med Arnes ansikte på vingen, säger Roos.
Motivation har gruppen också fått från Greta Gris popularitet runt om i världen.
– Med ett genuint innehåll har Greta Gris vuxit så att hon nu är en av de mest populära figurerna för barn under skolåldern. Vi tror att Arne också är en pärla, och vill nå ut med honom så långt som möjligt.
För att lyckas med det krävs det flera karaktärer. Sådana finns redan kring Arne, bland annat Papegojan Pedro och Pelle Elefant.
– Hur de ska byggas ut och hur mycket vi fokuserar på dem funderar vi på för tillfället, säger Roos.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.