Åbo flygfält gör mångas liv enklare – ”Annars skulle det ta en hel arbetsdag att ta sig dit”

Taxibil efter taxibil stannar utanför flygfältet i Åbo en vardagsmorgon vid femtiden. Allt flera flyger härifrån, både i arbets- och fritidsärenden. Foton: Annina Suominen

(Läs också personliga reflektioner här: VIP och losers)

5.25 Riga.
6.15 Helsingfors.
6.40 Stockholm.

En tidig torsdagsmorgon är många på väg till de här tre destinationerna från Åbo flygplats.

En ännu större del tycks den här septembermorgonen vara på väg vidare ut i Europa.

Så här tidigt verkar det vara relativt få som tar bussen från centrum. Utanför stannar taxibil efter taxibil. Några anländer med eget fordon och parkeringen ser full ut.
Temperaturen visar 12 grader.

Men det känns varmare, riktigt skönt, tycker Dragsfjärdsbördiga Åbobon Oskar Ekholm som drar några sista bloss på cigaretten innan hans flyg går till Helsingfors.
Slutdestination är Uleåborg.

Ekholm jobbar inom försäkringsbranschen. Arbetsresorna är många och oftast är det tåg som gäller. De flesta resorna går till Helsingfors och det är sällan de går till Uleåborg. När de gör det får det bli flyg.

– Annars skulle det ta en hel arbetsdag att ta sig dit. Nu går flyget klockan 6.15 och vi är framme klockan 8.30.

Ekholm tycker att det är jättebra att Åbo har en egen flygplats – avstånden är korta och smidiga. I januari åkte han för första gången på en charterresa till Spanien från Åbo.

– Vi for från jobbet, det tog en halvtimme att komma hit till flygfältet. På vägen hem tog det 45 minuter att komma hem från att ha stigit ur planet.

Oskar Ekholm.

Befälhavaren Leif Eklund från Västanfjärd är på väg till Bryssel. Därifrån blir det färd till Zeebrugge där han kliver på fraktfartyget Baltica.

Med sig har han överstyrman Jussi Österman från Raumo.

Oftast kliver de på i Uleåborg som är närmare, men några gånger i året blir det flygfärd från Åbo.

– Det är litet och smidigt, man tappar inte bort sig här, säger Eklund om flygplatsen.

Leif Eklund från Västanfjärd.

För Pirjo Heikkilä och Eija Koskinen är det semester som gäller. De flyger via Helsingfors till Hamburg.

– Det är för tidtabellens skull, säger de med en mun.

De flyger tillsammans med ett gäng gamla klasskamrater.

Pirjo Heikkilä och Eija Koskinen.

– Det är fantastiskt att man kan flyga från Åbo! säger Jussi Mäkinen glatt.

Han ska precis checka in på flyget till Stockholm. Därifrån bär det av till Paris och designmässa, där Mäkinen marknadsför Muurlaprodukter.

En tvådagarsresa får en bra start om man kan flyga hemifrån, tycker han.

Stockholm som slutdestination har däremot Veena Kujala och hennes pappa Harri Kujala.

Harri följer sin dotter, som aldrig flugit förr, till en tävling för kosmetologer.

– Smidigt, tycker även de.

Jussi Mäkinen ska till Paris på designmässa.
Veena Kujala och hennes pappa Harri Kujala ska till Stockholm där Veena Kujala ska delta i en tävling för kosmetologer.

Ute har taxibilarna minskat. Himlen är några toner ljusare och en svag dimma skymtar längs vägen.

Michael Halfin, chef för däck- och säkerhetsavdelningarna vid ett israeliskt utbildningscenter, är på väg till Tel Aviv via Stockholm.

Till Åbo kom han efter en inbjudan att berätta om utbildning för ett möte ordnat av den amerikanska organisationen Maritime Safety Association.

Halfin har checkat in och lämnat sitt bagage för resan och passar på att röka en sista gång i Åbo, som han beskriver som en stad av den bästa storleken.

– Men hit kom jag via jobbet, för att jag blev inbjuden till mötet. Annars hade jag kanske inte kommit, säger han innan han hastar in igen, mot säkerhetskontrollen.

Michael Halfin.

Timo Kangasniemi flyger till Stockholm, därifrån går färden till Skellefteå för att sälja delar till brandbilar för företaget Vema Lift.

– Jag flyger alltid när jag har möjlighet till det. Ibland också då jag far på semesterresa. Om det är frågan om en destination som är närmare blir det kanske tåg.

Även Paula Virri är på väg till vårt västra grannland.

Hon är på arbetsresa med några kollegor från Åbo handelskammare. Syftet är att bekanta sig med hur staden hanterar sin citylogistik.

Åbo flygfält har mycket goda förbindelser som passar bra då det gäller både arbets- och fritidsresor, enligt henne.

– Till exempel finns det många destinationer ut i Europa som man kan ta sig till via Riga, säger hon.

Åbos livskraft förstärks också tack vare flygen. Detsamma gäller resten av regionen.

– Det är viktigt för många företagare att det finns. Jag kom från Nådendal imorse, det tog tjugo minuter att köra hit.

Paula Virri från Åbo handelskammare.
Hämtade kunskap i Åbo. Youssef Lazigheb flyger via Stockholm till Paris. Slutdestinationen är Tunis i Tunisien. Han har varit i Åbo för en kurs vid Aboa Mare. Kunskapen ska han använda i sitt arbete som hamnchef i Tunis.
Kärlek och släkt för dem via Åbo flygfält. Paul Montalvo och Maritta Salonen träffades för många år sedan i San Fransisco. Där bor de också i dag. Salonen kommer från Reso och tillsammans hälsar de på släkten varje år. Flyg via Åbo gör resan snabbare, färden från Reso tar inte ens 20 minuter med bil.

En man kliver ur sin bil på parkeringsplatsen. Han gör sig ingen brådska och den mörka klädseln följer hans rörelser som bara en skräddarsydd kostym kan.

Brådska skulle inte ha hjälpt honom oavsett – väl inomhus visar det sig att han tagit miste på tidpunkten för boarding och får vända om.

Snopet.

Men mannen gör inget nummer av det hela, utan sätter sig i flygplatsens café och ser ut att överväga att ta 9.15-flyget till Stockholm i stället.

Klockan 8.58, åtta minuter försenat, landar flyget från Stockholm som ska återvända 9.15.

Bullret är öronbedövande när det är framme vid terminalen, men när det landar i den vid det här laget meterhöga och tjocka dimman hörs inte ett ljud.

Cirka femtio meter från terminalen finns en kulle med en bänk där man ser landningsbanan.

En man med en liten vit hund iakttar Stockholmsflygets landning. Hunden tar ivrigt ledningen då de promenerar mot ankomstterminalen.

10.25 Helsingfors, Mariehamn.
11.50 Mariehamn.
14.25 Helsingfors.

Gdansk, Stockholm. Snart Kaunas.

Alltihop på nytt igen i morgon.

Landat. Flyget från Stockholm, som snart ska återvända igen.

LÄS OCKSÅ:

Allt fler flyger utomlands från Åbo

Business och möjligheter, VIP och losers – alla ryms på det lilla flygfältet

 

2 Kommentarer

  1. Håller helt med om att ett direktflyg till Kastrup behövs. När jag jobbade i Bryssel 2011-2014 var det så enkelt att komma hem fredag kväll efter att ha jobbat heldag i Bryssel och lika enkelt att åka tillbaks måndag morgon… Även för dem som ska till södra Sverige är det mycket enklare att flyga till Kastrup och sedan ta tåget än att byta till inrikesflyg på Arlanda.

  2. Men fortfarande saknas ett direktflyg till Kastrup, förvånansvärt många flyger till Köpenhamn från Åbo. Nu tvingas man alltså åka via Arlanda eller Sjöskog. Sen när Danmarksflyget är tillbaka kan Åbo flygplats känna sej nöjd… 😉

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*