Olyckan som inte skulle kunna ske

Sjöbevakningens dykare gör ett försök att svänga lotsbåten. Foto: Gränsbevakningen

Lotsbåtsolyckan som krävde två kutterförares liv på Finska viken i fredags beskrivs som ett mysterium av kutterförare och sjösäkerhetsexperter i Åboland.

Lotsbåten L242 kapsejsade och sjönk då den skulle hämta lotsen från ett norskt tankfartyg söder om Borgå fyr.
Det blåste mellan 11 och 15 meter i sekunden och våghöjden var kring två meter.

Bevakningsfartyget Turva deltog i räddningsoperationen. Foto: Gränsbevakningen.

Olyckan var en fullständig överraskning för den pensionerade läraren i sjösäkerhet, Guy Mickelsson vid Aboa Mare.

– Min första reaktion var att det inte är möjligt. Jag kan inte tänka mig hur en sådan båt kan gå omkull. Det var lite hårt väder, men inte speciellt avvikande.

– Olyckan kan ha något att göra med i hurudan vinkel båten har träffat vågorna, men det klarnar säkert i utredningen.

Guy Mickelsson. ÅU-foto

Lotsbåten blev flytande upp och ner en stund innan den sjönk i samband med bärgningsförsöket. Det fanns alltså luftfickor i båten, men de två kutterförarna lyckades inte ta sig ut.

– Om inte styrhytten är fylld med vatten gör tryckskillnaden det omöjligt att öppna dörrar och luckor, säger Mickelsson.

Också Åbo navigationsinstituts före detta rektor, sjökapten Bo Gyllenberg är förvånad över olycksförloppet.

– Det var inget exceptionellt väder och två meters vågor är ingenting. En sådan här olycka ska egentligen inte kunna hända.

Gyllenberg  säger att svallvågorna efter fartyget i kombination med hårt väder kan ha påverkat lotsbåtens stabilitet och manövreringsförmåga och överraskat besättningen.

En annan möjlighet är att lotsbåten har kapsejsat efter att ha tryckts omkull av tankfartyget.

– När en lotsbåt kommer i närkontakt med ett stort fartyg uppstår det ett slags tryck och sug som också påverkar båtens stabilitet.

Bland kutterförarna på Utö togs nyheten om att två av deras kollegor omkommit emot med bestörtning. På lördagen tändes två ljus i lotsstationen för att hedra de omkomna.

– Det är hemskt och sorgligt att något sådant kunde hända. Det är klart att man har funderat mycket på det, men det är onödigt att spekulera i det då man inte alls vet vad de varit med om, säger kutterföraren Tom Valli.

Lotsstationen på Utö. ÅU-foto

Krister Henriksson säger sig vara chockad av nyheten.

– Det är ofattbart. Vi kör ju med en liknande båt och mycket av jobbet går på rutin. Man är ju medveten om att när man har med vatten att göra så finns det alltid risker, men man har inte tänkt på det så mycket. Olyckan gör att man ser på jobbet på ett nytt sätt.

Krister Henriksson har jobbat som kutterförare i 11 år. ÅU-foto

Henriksson och Valli var på jobb annandag jul 2011 då lastfartyget Thor Liberty behövde lots i en svår vinterstorm. Det blåste omkring 30 meter i sekunden och vågorna var över tio meter höga. Men det hör till jobbet att klara av att styra båten också i extrema väderleksförhållanden.

– Inte var det något extra, man har väl vant sig vid sådant skvalpande, säger Valli.

– Nog känner man ju sig ganska liten. Men man har ju ansvar också för andra människors liv, så man skärper sig på ett annat sätt än då det är plattlugnt, säger Henriksson.

LÄS OCKSÅ: Olycksutredningen har inletts

 

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*