Baltic Princess måste dockas på nytt

ÅU-foto

Tallink Silja har tvingats annullera Baltic Princess alla kvällsavgångar från Åbo till Stocholm fram till fredag.

Då hoppas man att det tekniska fel som fartyget drabbats av ska vara reparerat.

-Man har inte lyckats reparera felet. Det betyder att fartyget måste dockas på nytt, säger Tallink Siljas kommunikationschef Marika Nöjd.

Bolaget söker nu ett lämpligt varv för att få felet åtgärdat så snabbt som möjligt.

Målet är att man ska kunna sätta fartyget i trafik igen på lördag.

Baltic Princess har legat två månader på dock i Gdansk där fartyget renoverats och fått nya växellådor.

På torsdag förra veckan återgick hon i trafik på rutten Åbo-Stockholm.

Fartyget hann vara i trafik endast några dygn innan hon drabbades av ett tekniskt fel.

Passagerarfartyget har stått i Åbo hamn sedan söndag kväll då det tekniska felet gjorde att man inte kunde starta mot Stockholm som planerat.

Enligt Nöjd finns felet inte i växellådorna.

– Felet har lokaliserats men det är inte växellådorna. Det handlar om andra tekniska lösningar som gjorts i samband med dockningen och som inte fungerar, säger hon.

Nöjd har i det här skedet inga exaktare uppgifter om hurdant fel det handlar om.

Cirka 1000 resenärer blev strandsatta då passagerarfartyget tvingades stanna i Åbo på söndagskvällen.

Ännu på måndag förmiddag levde man i den förhoppningen att felet kunde repareras och att Baltic Princess skulle avgå till Stockholm på kvällen som planerat. Men så gick det inte.

-Det här är verkligen tråkigt, vi beklagar det som hänt, säger Nöjd.

Hur många resenärer som berörs av veckans inhiberade avgångar är i nuläget oklart.

Nöjd säger att alla som bokat resa med fartyget kommer att kontaktas och erbjudas andra resealternativ. Man kan också annullera resan.

Man kan också kontakta bolaget på telefonnumret 09-887 53121.

-Tyvärr har Telia för tillfället ett avbrott på sina linjer som gör att man inte kommer fram per telefon, felet repareras som bäst. Det går också att kontakta oss via vår chattjänst, säger Nöjd.

 

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*